Giep Franzen overleden

02-11-2020 (09:09) - Bureaus

Reclamemaker Giep Franzen is op 88-jarige leeftijd overleden, zo blijkt uit een overlijdensadvertentie in NRC Handelsblad. "Giep was nog niet klaar met het leven, het leven heeft anders beslist", laten zijn familie en vrienden weten.
 
Giep Franzen, samen met Nico Hey en Martin Veltman in 1962 oprichter van het legendarische FHV, geldt als de nestor van de Nederlandse reclamewereld.  Aan het begin van het nieuwe millennium werd hij uitgeroepen tot Reclameman van de Eeuw.
 
FHV is vele decennia het meest toonaangevende bureau van nederland geweest. ER werd gewerkt voor ondermeer Albert Heijn en Heineken. Franzen bedacht onder meer  "Thuis, waar je Douwe Egberts drinkt".
 

ministerie van reclame

In 1970 kocht de Amerikaanse branchegenoot BBDO zich in bij FHV. Tot ver in de jaren 90 was het gefuseerde reclamebureau FHV/BBDO zo dominant in Nederland dat het de bijnaam van "het ministerie van reclame" had. De jaaromzet liep in die jaren  in de honderden miljoenen.
 
Na zijn vertrek bij FHV ging Franzen lesgeven aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij in 1990 werd benoemd tot bijzonder hoogleraar Commerciële Communicatie. Hij was erg geïnteresseerd in de theorieën achter reclame en richtte daarom midden jaren 90 de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie op.
 

 


Media

Marketing

Economisch