Havas bureaus verliezen B Corp status door werk voor Shell

Havas bureaus verliezen B Corp status door werk voor Shell

18-07-2024 (15:36) - Bureaus

Vier bureaus van de Franse communicatiegroep Havas zijn hun B Corp-status kwijt vanwege hun werk voor Shell, aldus de groep die toezicht houdt op de certificeringen.

Het besluit onderstreept de toenemende reputatierisico's voor reclame- en pr-bedrijven die zichzelf als klimaatkampioenen afschilderen en tegelijkertijd de belangen van olie- en gasbedrijven behartigen.

"Havas London, Havas Lemz, Havas New York en Havas Immerse zijn niet langer gecertificeerde B Corps," laat B Lab UK in een verklaring weten. "Andere entiteiten in de Havas groep komen ook niet in aanmerking voor certificering." Hoewel de vier bureaus geen directe relatie hadden met Shell, was B Lab UK van mening dat beslissingen op groepsniveau relevant waren voor hun B Corp-status, omdat Havas een gemeenschappelijk merk gebruikte voor al haar bureaus.

Schending van kernwaarden

B Lab UK liet weten dat het had vastgesteld dat de acties van Havas een schending vormden van de kernwaarden van de B Corp-gemeenschap zoals verwoord in haar Verklaring van Interdependentie, en dat Havas had geweigerd om niet nader gespecificeerde corrigerende maatregelen te nemen die nodig waren om haar certificering te behouden. Havas heeft laten weten de uitspraak te accepteren.

"Ons niveau van toewijding aan duurzaamheid blijft onveranderd," laat de recalemreus in een verklaring weten. "We zijn er trots op dat we onze klanten kunnen ondersteunen bij hun transformatie naar de toekomst en blijven ons richten op het bereiken van de hoogste niveaus van sociale en milieuprestaties, met meer in het verschiet in de komende maanden en jaren."

Klap voor CEO Yannick Bolloré

Het verlies van de B Corp-status van de bureaus is een klap voor Havas CEO Yannick Bolloré, die de beslissing van het bedrijf om vorig jaar een groot reclamecontract met Shell aan te gaan, had verdedigd met het argument dat Havas zijn insiderpositie kon gebruiken om het bedrijf te beïnvloeden om duurzamer te worden.

In een interview met het advertentievakblad Campaign in oktober vorig jaar had Bolloré gezegd: "Zolang we dingen beter maken, is B Corp het ermee eens dat we kunnen samenwerken met [controversiële] industrieën."

Bolloré had eerder geprobeerd Havas te positioneren als klimaatkampioen, door in interviews zijn bezorgdheid te uiten over de klimaatcrisis en te stellen dat een wereldwijde communicatiegroep van Havas' omvang een positieve rol zou kunnen spelen in het beïnvloeden van mensen om milieuvriendelijkere keuzes te maken.

Giftig voor (bureau)merken

Secretaris-generaal Antonio Guterres van de Verenigde Naties riep regeringen vorige maand op om reclame voor fossiele brandstoffen te verbieden en waarschuwde creatieve bureaus dat werken voor de industrie "giftig voor je merk" zou zijn.

'Dekmantel voor groenwassen'

In oktober riep een groep van 22 andere B Corp-gecertificeerde PR-bureaus Havas London, Havas Lemz (gevestigd in Amsterdam), Havas New York en Havas Immerse (gevestigd in Maleisië) op om hun B Corp-status op te geven omdat het werken voor vervuilers van fossiele brandstoffen botste met de waarden van B Lab.

"Creatieve bureaus zouden niet moeten werken voor bedrijven die de planeet vernietigen. Ik wil B Labs bedanken dat ze het juiste hebben gedaan en de certificering hebben ingetrokken voor bureaus die de vervuilers van fossiele brandstoffen promoten," aldus Duncan Meisel, uitvoerend directeur van Clean Creatives. "Ze hebben geluisterd naar de tientallen B Corps die zich hierover hebben uitgesproken en hebben de juiste stappen genomen om hun gemeenschap te beschermen tegen bureaus die certificering wilden gebruiken als dekmantel voor greenwashing."

"Er had nooit enige twijfel mogen bestaan over het feit dat een bureau dat helpt bij het promoten en ondersteunen van een bedrijf dat fossiele brandstoffen gebruikt zijn B Corp accreditatie zou moeten behouden"

Chris Norman, CEO en oprichter van GOOD Agency, het hoogst geaccrediteerde B Corp reclamebureau in het Verenigd Koninkrijk, die tot de klagers behoorde, zegt over het besluit: "Er had nooit enige twijfel mogen bestaan over het feit dat een bureau dat helpt bij het promoten en ondersteunen van een bedrijf dat fossiele brandstoffen gebruikt zijn B Corp accreditatie zou moeten behouden," zei Norman. "Hoewel de vertraging schadelijk is geweest voor de reputatie van B Lab en het vertrouwen in de accreditatie ondermijnt, zijn we blij dat er nu een precedent is dat dit principe vastlegt. We hopen dat dit nu als standaardpraktijk wordt overgenomen door alle B Corp bureaus."

Nog een klacht over 5 andere bureaus

Eerder deze maand zei Clean Creatives dat het nog een klacht had ingediend bij B Lab nadat het had ontdekt dat nog vijf andere B Corp-geaccrediteerde communicatiebureaus - Cullen Communications; Edit; SEC Newgate; Tinkle Communications (een dochteronderneming van Havas); en Total Media - de afgelopen drie jaar hebben gewerkt met klanten die fossiele brandstoffen gebruiken.

Er waren geen directe aanwijzingen voor mogelijke commerciële gevolgen van de uitspraak voor Havas.

Toen Shell's keuze voor Havas medio september bekend werd, zegde de actiegroep Fossil Fuel Non-Proliferation Treaty Initiative onmiddellijk haar communicatiecontract met Havas Red, een Amerikaanse dochteronderneming met hoofdkantoor in New York City, op. Het was onduidelijk of klanten van de vier voormalige Havas B Corp bureaus dit voorbeeld zouden volgen.

 


DeSmog

Media

Marketing

Economisch