Het regent faillissementen in reclamewereld

07-01-2010 (10:23) - Bureaus

Er was in 2009 een recordaantal faillissementen in de reclamebranche. Volgens Graydon lag het aantal 58 procent hoger dan in 2008, meldt Adformatie. De crisis heeft binnen de reclamebranche duidelijk haar sporen nagelaten. In 2009 gingen volgens cijfers van Graydon, dienstverlener in creditmanagement, binnen de reclamebranche 168 bedrijven failliet, ruim 58 procent meer dan in 2008. De reclamebranche - inclusief reclameverwante dienstverleners zoals design bureaus – presteert slechter dan gemiddeld, het totaal aantal faillissementen steeg met 51,6 procent.

Sjoerd Pasman, manager corporate communicatie Graydon op de site van Adformatie: ‘Opmerkelijk is wel dat al in de zomer van 2008 een behoorlijke piek te zien was in het aantal faillissementen en juist op het moment dat de crisis doordrong tot de reële economie, oktober 2008, de cijfers een relatief normaal beeld gaven. Vanaf januari 2009 nam het aantal faillissementen in de reclamebranche opeens toe met een hoogtepunt in de zomermaanden. De absolute aantallen zijn misschien laag maar december 2009 laat desalniettemin een stijging van 129 procent zien ten opzichte van december 2008, en dat is zeker fors.’

De cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de eerste drie kwartalen van 2009 onderschrijven de aantallen. Het CBS signaleert binnen de reclamebranche een verdubbeling van het aantal faillissementen, 64 in 2008 ten opzichte van 120 in 2009. De branche doet het hiermee iets slechter dan gemiddeld. Het aantal uitgesproken faillissementen is de afgelopen tien jaar nog nooit zo hoog geweest.
 


Adformatie

Media

Marketing

Economisch