Jonge bureaus grijpen de macht

10-03-2009 (10:26) - Bureaus

Grote, traditionele reclamebureaus kampen met een teruglopend aantal opdrachten, terwijl de nieuwe generatie bureaus binnenloopt. Het is niet eenvoudig om reclame te maken in het tijdperk van de pop-up-blockers, nee/nee-stickers op de brievenbus en de harddiskrecorder die commercials elimineert. Het nieuwe reclamemaken draait niet om eenrichtingsverkeer van zender naar ontvanger. De consument van tegenwoordig kan alleen worden bereikt via interactie. De nieuwe generatie bureaus, hoofdzakelijk opgericht en gerund door grootstedelijke dertigers, is bedreven in samenwerken, activeren en betrekken. Zij weten een nieuwe miljoenenmarkt te ontginnen.

Jochem Leegstra, verbonden aan het reclamebureau Staat (te schrijven als ...,staat), noemt het bedrijf liever een creative agency. Staat houdt zich niet alleen bezig met reclame en communicatie, maar denkt met de opdrachtgever mee en wil een merk vormgeven. Voor onder meer Nike, Heineken en Bugaboo zijn campagnes, huisstijlen, guerrilla-acties en conceptstores ontwikkeld. De grote bureaus hebben echter wel de gelegenheid en het budget om kennis in te kopen en nieuwe manieren van reclamemaken onder de knie te krijgen.
 


VEA/Quote

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch