Jonge creatieven scoren in Londen
15-05-2009 (10:04) - Bureaus
De afgelopen week heeft in Londen de achtste Europese dagbladcompetitie BestYET plaatsgevonden. In deze competitie gaan jonge creatieve talenten de strijd aan om de beste dagbladadvertentie te ontwerpen. In de nationale voorrondes streden maar liefst 450 teams uit tien landen voor een plek bij de laatste 20. De Europese finale van de zoektocht naar het Beste creatieve Young European Team is een samenwerking van dagbladorganisaties uit tien Europese landen.
Nederland was vertegenwoordigd met twee teams, Marlon von Franquemont en Reinier Gorissen (beiden nog student) en Job Bakker en Paul van Raak (Eigen Fabrikaat). Ze wonnen respectievelijk de eerste en tweede prijs in de nationale voorronde, de ADCN workshop die in maart in Amsterdam door Cebuco werd georganiseerd.
De teams kregen in Londen een pittige opdracht voorgeschoteld. Juryvoorzitter en Creative Director Stef Jones overhandigde de briefing voor de campagne van adverteerder Room to Read.
De case voor Room to Read (in 2000 opgericht door voormalig Microsoft topman John Wood) bestond uit het ontwikkelen van een dagbladcampagne waarbij naast fundraising het op de kaart zetten van World Literacy Day minstens zo belangrijk was. De missie van Room to Read is onder andere het ontwikkelen van lesprogramma’s voor alle kinderen in de wereld in hun eigen taal, het opzetten van bibliotheken en het leveren van boeken.
Job Bakker en Paul van Raak leveren een fantastische prestatie, Zilver. Van de ruim 45 concepten wisten Bakker & Van Raak zich onmiddellijk te onderscheiden van de rest. De jury noemde het concept ‘zeer origineel’, ‘campagnewaardig’, ‘goed uitvoerbaar’ en ‘goed passend bij de propositie van de opdrachtgever’. Het concept was compleet (‘Everything starts with reading’, waarbij de cover van een boek onderdeel is van de werkelijke problematiek. Zowel de basis als het resultaat is zichtbaar).
De concepten worden komende week doorgepresenteerd aan de opdrachtgever. Voor Bakker en Van Raak een geweldige opsteker. Ruim zes maanden geleden begonnen zij als creatief team bij Eigen Fabrikaat en nu al mochten zij hun eerste Europese prijs in ontvangst nemen.
Het Belgische team Ross Mc Currach en Arnaud Bailly is uitgeroepen tot Best Young Creative Team. Als winnaars krijgen zij een volledig betaalde trip naar het Cannes Lions International Advertising Festival in juni. Als derde eindige het Zweedse team (Philip Frendberg en Tobias Gronberg), op ruime afstand van de Nederlanders.
Het tweede Nederlandse team (Von Franquemont en Gorissen) wist een plek bij de beste vijftien concepten te veroveren. Er waren ruim 45 concepten gepresenteerd. Cebuco is hoofdsponsor van de ADCN, met als missie om jonge creatieven kennis te laten maken met dagbladen op een creatieve en competitieve manier. De BestYET competitie is acht jaar geleden geïnitieerd door Cebuco en niet meer weg te denken in de Europese reclamewereld.