Kerstboomroof blijkt hoax

30-12-2009 (10:09) - Bureaus

Na een buzz op Youtube en andere websites opende donderdag 10 december het AT5 nieuws met het bericht dat een brute kerstboomroof op het Marie Heinekenplein in Amsterdam had plaatsgevonden. Een man zou hebben geprobeerd om twee kerstbomen te stelen van een kerstbomenverkoper. Het filmpje verscheen onder andere op Dumpert.nl, Nujij.nl, Fok.nl, At5.nl, zuighaas.nl, The boombap en de website van het Algemeen Dagblad. Alleen al gedurende de eerste drie dagen werd het filmpje al meer dan 100.000 keer bekeken.

De beelden zouden zijn gemaakt met een beveiligingscamera en in het bezit zijn gekomen van een beveiligingsmedewerker. Deze zou het item via internet hebben verspreid. Op zich vrij realistisch, de meesten van ons herinneren zich nog wel de beelden van een zoenende Jolante en Wesley gefilmd door een camera bij een parkeerplaats, ware het niet dat er geen camera hangt op de plek van waar het filmpje was opgenomen.
 
Vandaag maakt jongerenmarketingbureau The Young Generation bekend dat het filmpje een hoax is. De ‘brute kerstboomroof’ blijkt in scene gezet en is de virale kerstkaart van het Amsterdamse marketingbureau. Oprichter David Robustelli van The Young Generation: ‘We hebben het filmpje gemaakt om te laten zien wat de kracht van virale marketing is. Het filmpje is actueel, pakkend, grappig en daarnaast zijn kijkers benieuwd hoe het afloopt.’ Het filmpje zorgde voor een groot aantal vooral positieve reacties en werd massaal doorgestuurd.
 


Reacties

In de jaren '50 van de vorige eeuw werd reclame gemaakt met groot gezette kopregels als 'GRATIS AUTO' met daaronder in een klein corps 'dat kan natuurlijk niet, maar wij hebben wel zeer voordelige prijzen'. Het was even leuk, maar het werkte nooit positief voor de adverteerder. Want wie wil er iets kopen van iemand die je eerst heeft belazerd. Je voelde je dom dat je door de kopregel was gaan lezen en de enige die je dat kon verwijten was de adverteerder. Nu zijn er weer reclamemakers die blijkbaar niets interessants over een merk of product kunnen vertellen en daarom maar een grappig filmpje maken. En zich vervolgens verkneukelen over de hoeveelheid mensen die er ingetrapt is. Lachen! Ik mag dan al een senior reclamecreatief zijn, ik geloof nog steeds dat sympathie de beste voedingsbodem is om een waardevolle relatie met doelgroepen op te bouwen. Pas als ik een adverteerder sympathiek vind, sta ik open voor z'n boodschap en ben ik bereid te geloven wat hij mij vertelt. Als ik eerst in het ootje wordt genomen, hij mij het gevoel geeft dom te zijn, wil ik niks met 'm te maken hebben. Dit soort hoax heeft het effect van achter iemands rug een opgeblazen zak laten knallen en als die persoon zich geschrokken omdraait, vragen: 'Wil je iets van me kopen?'.
Sinds de tijd waarin de reclameleugen regeerde en mensen met trucs werden gemanipuleerd, is er heel veel goede reclame nodig geweest, gemaakt door echte professionals die begrepen hoe mensen denken en reageren, om het negatieve imago van reclame te positiveren. Met hoax zoals deze, een in scene gezette kerstbomendiefstal, zijn we niet vernieuwend bezig maar gaan we juist weer terug naar de treurigheid van destijds. Nog een paar van die komisch bedoelde bedriegerijen en de consument ziet ons weer als leugenaars.
De beste wensen voor ons vak.
Gejus van Diggele @ 04-01-2010 11:42 uur

Media

Marketing

Economisch