Laagste campagne ooit

24-12-2009 (09:37) - Bureaus

Onder de naam ‘Expeditie 147’ duikt Alfa Romeo naar het laagste punt van de wereld - 11.000 meter onder de zeespiegel - om er de laagste prijs ooit voor een Alfa Romeo 147 te promoten. Een absolute krachttoer en reclamestunt.

Om de boodschap achter de campagne voor de Alfa 147 kracht bij te zetten, is Alfa Romeo letterlijk en figuurlijk erg diep gegaan. Tot op het diepste punt van de aarde. Tijdens een uitzonderlijke expeditie werd begin december met man en macht een heus 2 m”-reclamepaneel neergelaten in de bijna 11 kilometer diepe Marianentrog nabij het eiland Guam in de Stille Oceaan. Een reclamestunt voor de laagste prijs op het laagste punt van de aarde... De film van dit uitzonderlijk avontuur is nu te zien op het net.

Alfa Romeo België legt uit hoe de expeditie vorm kreeg: ‘Een tijd geleden besloten we om voor het Brusselse Autosalon 2010 een campagne op te zetten om ons 147-model tegen de laagst mogelijke prijs te verkopen. Reclamebureau Duval Guillaume Antwerp kwam daarop met een gedurfde uitdaging.’

Duval Guillaume Antwerp: ‘Prijscommunicatie voor een automerk. Niet meteen het meest boeiende om te maken. En geen consument die er naar omkijkt tussen die honderden andere prikkels. We wisten dus meteen dat we op een ander niveau moesten nadenken. Laat ons het woord ‘laagste’ (prijs) gewoon eens erg letterlijk nemen. We hebben vervolgens met het mediabedrijf ClearChannel gebrainstormd over het idee om een 2 m” reclamepaneel te laten zakken tot op het laagste punt van de aarde. En dat ligt dus op bijna 11 kilometer onder zeeniveau.’
 


Reacties

Eerste reactie: grappig, van een drol een taartje maken en veel kabaal rond nota bene een price off. Ik kan me de reacties van bureau en klant al voorstellen: "wow alle internationale vakbladen en sites berichten over onze actie, wat een exposure!"
Tweede reactie: is dan dan niets meer heilig? Dacht dat we in het vak en in de autobranche een discussie voerden over ethiek, mvo etc? Er was toch iets met auto's en milieu?
Doet me toch denken aan die Engelse schoenpoetsfabrikant die 100 jaar geleden bij wijze van reclamestunt de piramide van Gizeh zwart schilderde. Daarvan zeggen we nu ook; "hoe haalden ze het in hun hoofd?" What's next: billboard voor een sexlijn op de top van de Mount Everest ("wij brengen je naar je hoogtepunt")?
Oh shit, nu heb ik vast een opportunist op een idee gebracht...
Om nog maar te zwijgen hoe knap iets is om iets aan een lijn te laten afzinken... 'Expeditie?' ik zei het al: van een drol een taartje maken.. nu maar hopen dat Alfa de taart niet in z'n eigen gezicht krijgt...
Frank Felix @ 24-12-2009 10:52 uur
The stunt is shameful because it elevates form over substance.

pascal tack @ 13-01-2010 00:29 uur

Media

Marketing

Economisch