Meer oog voor soft skills in bureaurelatie

27-11-2017 (10:10) - Bureaus

Voor de 23e keer vond in oktober het veldwerk plaats van het Bureau Klanttevredenheidsonderzoek. Mede aan de hand van de resultaten hiervan krijgt dè bureauranglijst van het jaar, de FONK50, vorm. Woensdag verschijnt de digitale uitgave van de FONK50, vrijdag ploft het magazine op de mat. Begin december ziet de bijbehorende jaaruitgave Red Alert het licht, inclusief de complete uitslagen van het onderzoek. Vandaag de eerste sneak peak.


kwaliteitsslag

Wat direct in het onderzoek van 2017 opvalt, is dat het aantal digital agencies dat heeft deelgenomen aan het onderzoek op een haar na net groot is als het aantal full service bureaus. Was 2016 het jaar waarin de grote verschuivingen zichtbaar werden in de wijze waarop de bureaus zich organiseerden (denk bijvoorbeeld aan het razendsnelle ontstaan van de internationale bureaugroep van Nederlandse makelij: Dept), 2017 lijkt als het jaar van consolidatie de boeken in te gaan. In 2017 draait het minder om kwantiteit en meer om kwaliteit want het afgelopen jaar zetten zowel opdrachtgevers als bureaus inhoudelijk de punten op de i van hun samenwerking: wie niet goed genoeg presteert, wordt direct op de vingers getikt, maar de opdrachtgever heeft tegelijk minder kritiek op het prijskaartje dat aan een optimale dienstverlening hangt, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten van 2017. 


minder trouw

Over de hele linie vinden we in de resultaten iets minder uitschieters omhoog (minder negens), maar ook iets minder uitschieters naar beneden dan in de voorgaande jaren.  69% van de opdrachtgevers zegt dat hij in 2018 bij zijn huidige bureau blijft (in 2016: 75%).  De trouw van de opdrachtgever wordt voor 2018 dus naar beneden bijgesteld:

Hoe waarschijnlijk is het dat u in het komend jaar zaken blijft doen met uw bureau?

Ja                 69%

Nee                 23%

Neutraal                 4%

Onwaarschijnlijk 3%

Zeer onwaarschijnlijk 1%


soft skills

Wass wil das mensch? Oftewel: bij wie voelt de opdrachtgever zich gelukkig? Mensen die goed luisteren, met een grote hoeveelheid kennis & kunde in de rugzak, mensen die en passant ook echte deadline tijgers zijn èn die bovendien 'leuk' zijn, kunnen op de sympathie van de Nederlandse marketeer rekenen. Kortom: veel meer dan een regelrechte duizendpoot hoef je anno 2017 niet te zijn. Dit zijn de meest bevraagde 'soft skills' in het onderzoek van 2017:

* flexibiliteit & inlevingsvermogen

* agile kunnen werken

* klaar staan voor elkaar & vast aanspreekpunt kunnen bieden

* hoogwaardig kennisniveau

* er moet een klik (match) zijn

* betrokkenheid tonen en affiniteit hebben met de business van de opdrachtgever

* het bureau moet elke keer weer kunnen verrassen

* er moet op tijd geleverd worden

* inzicht hebben in de bedrijfsprocessen van de opdrachtgever

* de samenwerking moet vooral ook LEUK zijn


branche-organisaties

Branche-oraginasties lijken niet verder aan terrein te verliezen bij de achterban van de bureaus. Voorgaande edities van het onderzoek lieten een gestaag dalende lijn zien, maar aan die 'vrije val' lijkt nu op 21% een einde te komen.

Vindt u het gewenst dat uw bureau is aangesloten bij één van de branche- of vak organisaties, zoals VEA, DDA of PMA?

Ja         21%

Nee         42%

Weet niet 33%

Anders           4%


Met korting voorintekenen op Red Alert 2017

De integrale resultaten van het 23e bureau klanttevredenheidsonderzoek verschijnen in december in het Red Alert 2017. Early birds tekenen nu met extra veel voordeel in.

 

 


Media

Marketing

Economisch