Natuur in commercials? Betalen!
03-07-2008 (10:28) - Bureaus
Het Beeldrecht Weerloze Waarden (bWW) moet de commerciële publicatierechten gaan regelen van de grote thema's zonder eigenaar: natuur, dieren, het universum. Dit in navolging van gevestigde regelingen als het portret- en auteursrecht. Een non-profitorganisatie gaat de uitvoering coördineren en verdeelt opbrengsten uit de afgekochte gebruiksrechten onder organisaties die zich met de betreffende deelthema's bezighouden. ‘Wie voor Gerard Joling betaalt (Remia), dient dat ook te doen voor een mock-up met Antarctica, ijsberen en de maan (Coca Cola)’, aldus initiatiefnemer Richard Reekers van Toekomstcommunity NewDay.nl. Na de Algemene Beschouwingen 2008 (de week na Prinsjesdag) is duidelijk of het bWW bij wet wordt geregeld of dat adverteerders een eigen bWW-code willen en hebben kunnen ontwikkelen.Weerloze thema’s
De stelregel van het bWW is simpel: organisaties die de natuur, dieren of de ruimte opvoeren in hun (web)reclamecampagnes dienen hiervoor te betalen. Maar waarom? ‘In de eerste plaats wordt tegenwoordig alles verdisconteerd. Waarom zouden partijen die weerloze waarden gebruiken daarvan gevrijwaard blijven? Bovendien is het normaal geworden dat reclamemakers betalen voor: BN'ers en elementen uit het koningshuis. Zelfs gebouwen zijn tegenwoordig niet zonder meer op te voeren. Maar vooral dient het bWW te worden gezien als een sign of the times; wie zich commercieel wil identificeren met de natuur, dieren of het universum moet het waard zijn. Iedereen kan in de nieuwe regeling gebruik blijven maken van bedoelde weerloze thema's. Clubs als het WNF of Stichting A.A.P. ziet het bWW als ‘rechthebbenden van nature’. Maar ook commerciële organisaties die een uitgesproken MVO-beleid voeren én waarmaken, krijgen korting op de beeldrechten of worden geheel van de afkoopregeling vrijgesteld. Clubs die weinig tot niets doen voor de planeet dan alleen de eigen winstdoelstelling én desondanks weerloze waarden willen gebruiken, kopen de rechten af. Eerlijk is eerlijk. De verdeling van de opbrengsten zal (half)jaarlijks plaatsvinden in een verdeelsleutel naar grootte van 'in rechten tredende' non-profit-organistaties. Welke organisaties dit zijn, is afhankelijk of het bWW door de overheid wordt overgenomen, of dat het initiatief privaatrechtelijk blijft. In het laatste geval zal de bWW-gedragscode niet alleen door een initiërende groep bedrijven worden gedragen, maar ook door deelnemende natuur- en dierzorginstellingen. En dan vooral voor publicitaire doeleinden’, aldus Reekers in zijn betoog.
Randdebiel
Reekers: ‘NewDay.nl ziet het bWW idealiter vanuit de producenten- en adverteerdersmarkt ontstaan. Dus op vrijwillige basis. Het is sowieso fijn als commerciële strategen hiermee zelf - zonder overheidsdwang - aan de slag gaan. Of juist niet. Maar het gaat vooral om wat er daarná gebeurt. In het geval van zelfregulering verwacht ik een aarzelende start, maar een cumulatieve versnelling in de fases die daarop volgen. En waarom? De consumentenmarkt zal stilaan adverteerders links laten liggen die zich aan de bWW-code onttrekken. Dan wordt het pas écht interessant; de harde zakelijkheid die voor een deel ten dienste staat van de bedoelde weerloze thema's omdat de markt dat wil...’ Ook het uitsterven van het lukraak aan de haren bijslepen van groen en duurzaam en andere commercials die tv-kijkers voor randdebiel houden - met name die Franse ads - verwacht de voormalige welzijnsmarketeer te versnellen met het bWW.
Internetbeweging
Het Beeldrecht Weerloze Waarden komt uit de dynamiek van Toekomstcommunity NewDay.nl, een internetbeweging in spé die een (iets) bewustere consumentenmarkt ziet als de aanjager naar een toekomst waar we in elk geval voor kiezen. Ook concepten als de Postmoderne Markteconomie en EvolutiePlan(.nl) zijn daaruit afkomstig. De initiator zag tot voor kort zichzelf achter de schermen opereren, maar liep voor veel partners te ver voor de muziek uit. Het bWW is iets wat Reekers zelf kan en wil uitrollen; hetzij via zijn contacten op het Binnenhof, maar liever nog met een initiërende groep bedrijven en Weerloze Waarden-werkers. Of er inderdaad ‘markt’ is voor het bWW, dat zal de tijd leren tussen nu en midden oktober. Meer informatie en contact op http://www.weerlozewaarden.nl