
Visa brengt AI-betalingen naar consumentenmarkt
Tijdens de Visa Global Product Drop kwam de betalingsdienst met AI-gedreven innovaties waarmee consumenten kunnen zoeken en kopen met AI. Ook introduceerde V nieuwe strategische partnerschappen en productinnovaties.
Visa gaat de infrastructuur, standaarden en mogelijkheden die bestaan in fysieke en digitale handel, uitbreiden naar AI-commerce. Consumenten kunnen binnenkort AI-agents via AI-platformen inschakelen om namens hen betalingen te doen met een Visa-betaalkaart.
"Visa zette AI oorspronkelijk in om consumenten te beschermen en fraude actief te bestrijden. Nu gaan we AI ook inzetten om consumenten te versterken, door digitale handel persoonlijker, relevanter en aangenamer te maken", zegt Ryan McInerney, CEO bij Visa.
Om AI-commerce op de benodigde snelheid en schaal te realiseren, werkt het bedrijf samen met toonaangevende AI-platforms en merken die consumenten en handelaren dagelijks gebruiken, waaronder Anthropic, IBM, Microsoft, Mistral AI, OpenAI, Perplexity, Stripe en Samsung.
"We zien enorme potentie in de rol die AI-agents gaan spelen in de handel, van het vereenvoudigen van ‘gewone’ transacties tot het ondersteunen van geavanceerde zoekopdrachten, zoals het bemachtigen van een gewild restaurant- of concertticket", aldus Jack Forestell, Chief Product and Strategy Officer bij Visa. "Dit zal een transformerende verandering teweegbrengen die meer gemak toevoegt voor consumenten en een nieuwe wereld creëert die de manier waarop we winkelen en kopen voorgoed verandert."
Nieuwe producten, innovaties en mogelijkheden
Daarnaast introduceert het bedrijf Visa Intelligent Commerce. Dit initiatief stelt het Visa-betalingsnetwerk open voor ontwikkelaars en engineers die de eerste generatie van echte AI-gedreven commerce bouwen.
Al meer dan vijf jaar faciliteert Visa cryptotransacties. Nu breidt het bedrijf de toepassingen van stablecoins verder uit met stablecoin-gekoppelde kaarten, afwikkeling en programmeerbaar geld.
Vorig jaar kwam Visa met Flex Credential. Deze nieuwe generatie kaart kan naadloos schakelen tussen diverse betaalmethoden (debet, credit en buy now, pay later). Visa is van plan om nieuwe toepassingen uit te rollen, zoals toegang tot kredietlijnen, beleggingsrekeningen, beloningen, zakelijke kaarten en meer.
Verder bundelen Visa en Klarna hun krachten om de Flex Credential naar de Verenigde Staten te brengen. Daarbij zijn ze de eersten in Europa die een debet-naar-buy-now-pay-later-mogelijkheid aanbieden. Hiermee krijgen consumenten meer flexibiliteit en vrijheid in hoe en wanneer ze betalen.