Non-spot maakt school
22-05-2009 (10:02) - Bureaus
Gesponsorde programma's maken school, zegt het NRC in een artikel over non-spot adverteren. Maar Bert Kam, Rabobank, en Harry Dekker, Unilever Nederland, denken daar anders over. Als we het artikel mogen geloven is de rek in traditionele spots eruit. De Stichting Spot laat weten dat vorig jaar 119 miljoen euro binnenkwam met non-spot reclame en dat is een groei van 28 procent. Hoewel de inkomsten uit spots nog wel groeiden, bleef die groei steken op 0,5 procent tot een bedrag van 855 miljoen euro. De netto-inkomsten uit spots zijn in het eerste kwartaal van 2009 volgens de Stichting Spot 9,8 procent lager dan in het eerste kwartaal van 2008.
Toch is het einde van de traditionele reclamespot nog niet in zicht zegt Bert Kamp, mediamanager van de Rabobank: ‘Non-spot is vaak de slagroom op het toetje. De groei van non-spot kwam vorig jaar vooral doordat de reclameblokken vol zaten. De vraag naar spot was groter dan het aanbod. De zenders wilden meer verdienen en gingen vervolgens hun inspanningen in non-spot vergroten. Maar de markt kantelt, er is meer aanbod dan vraag.’
Harry Dekker, mediadirecteur Unilever Nederland, vindt dat vaak wordt overschat hoeveel werk een gesponsord programma betekent: ‘Bij spots garandeert de zender aantal en type kijkers. Een gesponsord programma kan zo maar floppen. Als je moet afslanken en je afvraagt wat je wel en niet wilt blijven doen, sneuvelt wellicht non-spot.’