Reclamebureau 180 breidt internationaal model verder uit
15-01-2021 (16:19) - Bureaus
Creatief bureau 180 vergroot met nieuwe kantoren in de Verenigde Staten (180 New York) en in het Midden-Oosten (180 MENA) zijn internationale footprint. Samen met de bestaande bureaus in LA en Amsterdam vormt 180 hiermee een internationaal ecosysteem dat met een aangepast global managementteam en de uitbreiding van een eigen data insight platform (BIOS), wil voldoen aan de wensen van toekomstgerichte merken.
Nieuwe aanwinsten bij 180 Amsterdam zijn Marc Leurs als Strategy Director en Pol Hoenderboom als Executive Creative Director. Daarnaast wordt Sander Volten de Global CEO van 180. “We zetten met deze evolutie in op een aangepaste strategie waarbij ‘The world as it could be’ onze mantra is voor alles wat we doen. De verbinding met diverse disciplines en plekken in de wereld, stelt ons in staat om klanten toegang te geven tot grenzeloze creativiteit en data gedreven inzichten die passen bij deze tijd. Nieuwe perspectieven creëren, dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait.”, aldus Sander Volten. Het 180-team bestaat wereldwijd uit 300 man, waarvan 120 in Amsterdam
World as it could be
De veelbekroonde creatief Pol Hoenderboom heeft 5 jaar bij BBDO in New York als o.a. SVP Creative Director gewerkt waar hij, net als bij Tribal DDB Worldwide, vele prestigieuze prijzen in de wacht sleepte. Hij noemt het een prachtige stap vooruit om het nieuwe 180 op creatief vlak aan te sturen met een bijzondere pool aan talent: “Een bureau waarbij internationale ambitie en creativiteit op lokaal niveau hand in hand gaan. Met mijn ervaring in New York neem ik belangrijke lessen mee en kan ik niet wachten om vanuit mijn positie dichter op de klant te mogen samenwerken met vers creatief talent. Een geïntegreerd en multicultureel team om onderscheidend werk te kunnen maken. Hoe groot of klein, lokaal of internationaal de brief ook is.”
Marc Leurs maakte na 12 jaar de overstap van TWBA/NEBOKO naar Xsaga om na een jaar weer terug te keren naar de reclamewereld en gaat per januari aan de slag bij 180 Amsterdam als Strategy Director: “Ik zet graag het streepje onder Amsterdam in de nieuwe naam. Door de ervaring met vele oer-Hollandse klanten -waaronder Albert Heijn, Unox en PostNL- weet ik dat het ontzettend belangrijk is om continue de verbinding op te zoeken op lokaal niveau; te zoeken naar datgene dat mensen beweegt en wat in de digitale wereld overeind blijft. Ik ben overtuigd dat de creativiteit die 180 in zich heeft, de brandstof is voor het opzetten van sterke en onderscheidende campagnes. Sterker nog het is voor mij persoonlijk de reden dat ik terugkeer naar de reclame.”
De iconische 180-cirkel blijft een centraal kenmerk in de visual identity. De bewegende elementen die zijn toegevoegd, verwijzen naar diversiteit, uiteenlopende culturen en de verschillende disciplines waar het bureau voor staat. Als onderdeel van deze internationale expansie van het 180-ecosysteem gaat reclamebureau 180 Kingsday per januari 2020 verder als 180 Amsterdam.
Portfolio
Afgelopen jaar groeide 180 naast een sterk portfolio met bestaande klanten waaronder DHL, Rabobank en Bloemenbureau Holland met merken zoals Rockstar, Under Armour, Pepsi, Sodastream, Mountain Dew and Colonies.