
Afscheid SNS Bank houdt tot laatste moment scherpe randjes
Na bijna veertig jaar is SNS Bank definitief uit het straatbeeld verdwenen. De 1,5 miljoen klanten van de Samenwerkende Nederlandse Spaarbanken, kortweg SNS, bankieren sinds deze week bij ASN Bank (Algemene Spaarbank voor Nederland).
Caleidoscoop wordt eekhoorn
De afgelopen dagen zijn alle 116 kantoren van SNS in hoog tempo omgebouwd tot ASN-kantoren. Paars is vervangen door rood en in plaats van het logo met de SNS- caleidoscoop, zien we nu de ASN-eekhoorn.
De naamsverandering heeft het afgelopen halfjaar 700 medewerkers hun baan gekost en de helft van de kantoren staat inmiddels leeg. Al met al een afscheid van een tijdperk, dat tot het laatste moment scherpe randjes houdt en waarbij de winst komt tegen een zware prijs.
Merken-kaalslag
In 2024 werd Alfred geselecteerd om opnieuw voor 'het nieuwe ASN' aan de slag te gaan, en waarbij het volgens de Volksbank de bedoeling was om vanaf 2025 de krachten van de merken SNS, BLG Wonen, RegioBank en ASN Bank te transformeren tot één herkenbare bank met een onderscheidend maatschappelijk profiel: ASN Bank. Dat voornemen is nu in ruim 6 maanden tijd gerealiseerd. Waarbij overigens ook het moederbedrijf zelf niet aan de merken-kaalslag is ontkomen. In Utrecht heeft deze week het blauwe logo van de Volksbank op de gevel plaatsgemaakt voor dat van ASN Bank.
Bouwen op vertrouwen
We blikken terug op enkele SNS campagnes, waaraan onder andere, ook door Alfred is gewerkt. Als cherry on the cake: de "bouwen op vertrouwen"-campagne van de Volksbank (2023).