De Bijenkorf belicht 155-jarig bestaan in kerstcommercial

De Bijenkorf belicht 155-jarig bestaan in kerstcommercial

08-12-2025 (09:36) - Campagnes

De Bijenkorf is het volgende grote merk dat zijn kerstcommercial presenteert. Ter gelegenheid van de 155e verjaardag neemt het warenhuis de kijker mee op een nostalgische reis langs verschillende kerstvierende generaties. De film is bedacht door Dept, geregisseerd door Johan Kramer en geproduceerd door Holy Fools.

Een Bijenkorf-kerstbal, die cadeau van familie op familie wordt doorgegeven, vormt de rode draad in de commercial. Een terugkerend familieportret zorgt telkens voor een overgang naar een nieuwe generatie, van het oprichtingsjaar 1870 tot nu. 

"Met deze campagne laten we zien hoe de Bijenkorf al generaties lang deel uitmaakt van belangrijke momenten in het leven van onze klanten", vertelt Petra Gelens, Head of Marketing de Bijenkorf. "Het is een eer om deze rijke geschiedenis te delen en tegelijkertijd vooruit te kijken."

Oog voor vakmanschap en detail

Mede door verschillende filmtechnieken en lenzen heeft iedere tijdsperiode een eigen karakter. De film opent in zwart-wit in 1870 en gaat via Kodachrome-tinten van de jaren vijftig naar het digitale heden. Daarmee weerspiegelt de film de ontwikkeling van techniek en stijl, terwijl de kern - het ornament en het samenzijn - hetzelfde blijft.

De film kenmerkt zich verder door het vakmanschap en de aandacht voor detail. Zo is ieder kostuum, decor en object zorgvuldig gekozen om de tijdsgeest te vangen. Dankzij de montage en colorgrading lopen het verleden en heden vloeiend in elkaar over. "Erfgoed en moderne storytelling zijn samengebracht om te laten zien waarom de Bijenkorf al zo lang een vast onderdeel is van de Nederlandse cultuur", aldus Manuel Di Tolve, creative director van Dept.

De nieuwe merkcampagne is zichtbaarheid via televisie, digitale buitenreclame, sociale media en video on demand. De 155-jarige jubileumviering werd eerder dit jaar gestart tijdens de herfst/wintercampagne.

Bekijk de nostaligische film hier:

Credits

de Bijenkorf
Head of Marketing: Petra Gelens
Campagne Manager: Giuli van Berkel
Creatives: Susi Sommer & Linus Kropp

DEPT®
Creative Director: Manuel Di Tolve & Emilio de Haan
Art Director: Danique de Bies
Copywriter: Stan Severin & Hugo van der Kun
Lead Craft Producer: Dennis Gijsbers
Account Director: Sanne-Fleur Frencken
Project Manager: Auke Roggeveen
Strategy: Maeve van Ettekoven
Design: Dora Visky & Monique Nelis
Media: Sander Blokker, Fadli Gunawan

Production
Production Company: Holy Fools
Director: Johan Kramer
D.O.P.: Douwe Hennink
Executive Producer: Frank de Kok
Producer: Poeiwah Cheung
Art Department: Pieter Christiaans
Stylist Bijenkorf: Anouk van Griensven
Stylist costumes: Monica Petit
Photography: Hein Gijsbers

Post Production
Edit: Annelien van Wijnbergen
VFX: Elsa Tu
Grading: Wietse van Bezooijen
Music: Niels den Otter / Audentity
Sound design: Niels den Otter / Audentity
VO: Nora El Koussour
Colour grading & Retouche: Hein Gijsbers
Online/Versioning: Martin Sinkgraven