‘Donorweek-commercial nutteloos’
15-11-2013 (08:08) - Campagnes
De commotie rond de donorweek-commercial waarin triatlon atleet Wouter Duinisveld met zijn donorhart ons de stuipen op het lijf joeg, was voor Neurensics aanleiding om deze TVC in de maandelijkse neuro-omnibus te testen.
Wat vele duizenden bloggers en twitteraars vermoedden, blijkt in het collectieve onderbewustzijn bewaarheid: de commercial wekt overmatig veel angst, woede en aandacht voor gevaar op. Daar komt bij dat de acteur en zijn verhaal niet in staat blijken om de belofte vertrouwd en geaccepteerd te krijgen.
Het is dan ook terecht dat deze commercial van de buis gehaald is, zo stellen de wetenschappers van Europa’s grootste neuromarketingbureau. Het is overigens niet de eerste keer dat een overheidscampagne meer kwaad dan goed doet. Ook de commercials van de integratie-campagne uit 2011 werkten averechts.
‘Het is verbazingwekkend dat campagnes van de overheid nog steeds op de onderbuik tot stand komen, terwijl het effect ervan met wetenschappelijke methodieken onderzocht kan worden’, stellen de onderzoekers.