‘Donorweek-commercial nutteloos’

15-11-2013 (08:08) - Campagnes

De commotie rond de donorweek-commercial waarin triatlon atleet Wouter Duinisveld met zijn donorhart ons de stuipen op het lijf joeg, was voor Neurensics aanleiding om deze TVC in de maandelijkse neuro-omnibus te testen.
 
Wat vele duizenden bloggers en twitteraars vermoedden, blijkt in het collectieve onderbewustzijn bewaarheid: de commercial wekt overmatig veel angst, woede en aandacht voor gevaar op. Daar komt bij dat de acteur en zijn verhaal niet in staat blijken om de belofte vertrouwd en geaccepteerd te krijgen. 
 
Het is dan ook terecht dat deze commercial van de buis gehaald is, zo stellen de wetenschappers van Europa’s grootste neuromarketingbureau. Het is overigens niet de eerste keer dat een overheidscampagne meer kwaad dan goed doet. Ook de commercials van de integratie-campagne uit 2011 werkten averechts. 
 
‘Het is verbazingwekkend dat campagnes van de overheid nog steeds op de onderbuik tot stand komen, terwijl het effect ervan met wetenschappelijke methodieken onderzocht kan worden’, stellen de onderzoekers. 
 

 


Reacties

Geweldig hoor wat Neurensics doet. Ik schat echter dat 40% van alle commercials sowieso van de buis kan omdat ze simpelweg niet of averechts werken. We leven niet meer in de tijd dat een liefdesrelatie ontstaat omdat de schoenen van de man in het 'spotje' zo mooi glanzen door Erdal schoenpoets. Wordt er überhaupt nog wel getest in Nederland of gooien we liever meer dan de helft van het budget over de reling?
Maarten Vellinga @ 15-11-2013 11:14 uur