
ERU maakt van ochtendchaos kinderspel in nieuwe merkcampagne
Na een lange radiostilte maakt ERU een comeback met een gloednieuwe merkcampagne. Het smeerkaasmerk, dat vorig jaar zijn 200-jarig bestaan vierde, wil zichzelf opnieuw stevig op de kaart zetten. De campagne draait om de hectiek van de ochtend en moet ERU weer top-of-mind maken bij Nederlandse consumenten.
"ERU is het nummer 1 smeerkaasmerk van Nederland, maar heeft al een tijd niets meer van zich laten horen. Met deze campagne willen we het merk ERU en het product Goudkuipje weer stevig op de kaart zetten in Nederland, zodat het weer top-of-mind is bij Nederlanders," zegt Audrey van Ham, CEO van ERU.
Hiervoor is onder andere een nieuwe merkbelofte ontwikkeld door reclamebureau Natwerk: 'Dat loopt lekker gesmeerd'. De strategie speelt in op het drukke, chaotische leven van ouders met schoolgaande kinderen. Van Ham over de nieuwe merkkoers: "We willen laten zien dat je met ERU snel, maar ook met kwaliteit, iets op tafel kunt zetten – of het nu gaat om een lunch voor je kinderen of een borrelhapje voor gasten."
"Een iconisch merk als ERU nieuw leven inblazen, dat is de droom van ieder reclamebureau", zegt Tom te Buck, strateeg bij Natwerk. "Het merkidee is gestoeld op gemak, omdat dit een van de belangrijkste redenen is voor mensen om smeerkaas te kopen. Maar het is ook een product waar plezier van af moet stralen. Daarom hebben we de belofte ‘Dat loopt lekker gesmeerd’ expres groots neergezet, een grote belofte voor een klein kuipje smeerkaas. Daarmee brengen we humor in het merk, een effectief wapen om het merk weer op de kaart te zetten."
Maak kennis met de familie Reems
In de campagne staat de familie Reems centraal- een gezin met zes kinderen, geen standaard reclamegezin. Creatives Sjors Roovers en Lex Segers van Natwerk leggen uit: "Goudkuipje is een iconisch merk waarmee we zelf zijn opgegroeid. We kozen bewust voor een groot gezin, waar de ochtenden extra hectisch zijn. Gelukkig verloopt het smeren van broodjes, bolletjes en crackers soepel met ERU Goudkuipje. Zelfs in een druk huishouden loopt het lekker gesmeerd."
De campagne wordt door mediabureau Match My Brand 360 graden uitgerold over TV, (digital-)out-of-home, social media en in samenwerking met influencers. En daar stopt het niet, want ook in de nabije toekomst gaat ERU nog veel meer van zich laten horen, met nieuwe producten, op social, met campagnes en activaties.
Internationale vertaling
Dit is niet alleen een nieuw begin in Nederland, maar ook internationaal, benadrukt van Ham: "Naast de campagne is er aandacht voor de uitbreiding naar markten als België en Duitsland. Voor deze landen zal de campagne lokaal aangepast worden, rekening houdend met culturele verschillen en taalbarrières. Hierdoor combineert ERU haar bekende identiteit met maatwerkcommunicatie in nieuwe markten."
Credits
Klant: Koninklijke ERU
Bureau: Natwerk
Media: Match My Brand
Productie: Better Call Sol
Regie: Joris Weerts
Sound Design: Bertus Pelser – AMP Amsterdam
Edit: Martin Heijgelaar
VFX / Online: Studio Whoohoo
Grading: De Grot