Huidfonds vraagt aandacht voor huidkanker met indringende campagne

Huidfonds vraagt aandacht voor huidkanker met indringende campagne

21-05-2025 (11:24) - Campagnes

Deze maand is het Huidkankermaand. Een moment van bewustwording, want één op de vijf Nederlanders krijgt huidkanker en jaarlijks overlijden er 1.000 mensen aan de ziekte. Het Nationaal Huidfonds voert daarom campagne met de boodschap ‘En dan ineens… heb je huidkanker’. Vanaf deze maand wordt er met een radiospot extra aandacht gevraagd voor buitenwerkers.

"Geen tijd voor een petje of om je in te smeren. Je bent toch geen watje", hoorde dakdekker Ed regelmatig. Hij kreeg huidkanker en doet nu zijn verhaal in de bewustwordingscampagne over huidkankerpreventie van het Nationale Huidfonds. In de campagne staan ervaringsverhalen centraal van mensen bij wie het leven van het ene op het andere moment volledig veranderde na de diagnose huidkanker.

Het verhaal van Ed richt zich op de kwetsbaarheid van buitenwerkers. Om buitenwerkers, werkgevers en arbodiensten tot actie aan te zetten lanceert het Huidfonds een radiospot als onderdeel van de campagne. Uit onderzoek van het Huidfonds, uitgevoerd door de Universiteit van Maastricht, blijkt namelijk dat buitenwerkers zich nauwelijks kwetsbaar voelen voor huidkanker, terwijl zij door hun beroep 2 tot 3 maal zoveel risico lopen op het krijgen van huidkanker.

Werk van NOISE Amsterdam

De campagne is ontwikkeld door NOISE Amsterdam en bestaat uit een reeks videoportretten waarin hoofdpersonen Ed, Margje en Charrel terugblikken op dierbare herinneringen en stilstaan bij het moment waarop hun leven ingrijpend veranderde.

"Jaarlijks krijgen 80.000 Nederlanders de diagnose huidkanker. Veel mensen zijn zich wel bewust van de risico’s van zonblootstelling, maar onderschatten hun persoonlijke kwetsbaarheid" zegt Christel von Reeken, Programmamanager Preventie van het Nationaal Huidfonds. "Met deze campagne willen wij laten zien dat huidkanker iedereen kan overkomen en mensen aansporen om hun huid echt goed te beschermen. Want dat kan iedereen."

De volledige ervaringsverhalen van Ed, Margje en Charrel zijn te bekijken op de website van het Nationaal Huidfonds.

Credits
NOISE Amsterdam - Creatie
Full Frame - Productie
RecSound - Geluid
Zigt - Mediastrategie en -inkoop
Crisp PR & Communicatie - PR