KNGF lanceert campagne tegen weigering mensen met hulphond

KNGF lanceert campagne tegen weigering mensen met hulphond

01-10-2024 (15:48) - Campagnes

Een winkel niet in mogen met krukken, geen restaurantbezoek met bril of een museumbezoek dat onmogelijk wordt omdat rollators niet zijn toegestaan. Weigering van noodzakelijke hulpmiddelen lijkt een absurditeit, maar toch komt het voor: 1 op de 5 mensen met een hulphond wordt de toegang tot openbare gelegenheden ontzegd, ondanks dat dit wettelijk verboden is. Om dit probleem aan te pakken vraagt KNGF Geleidehonden de hulp van het Nederlands publiek via haar nieuwste campagne ‘Hondicap’.

Elke instantie is vanaf 2016 wettelijk verplicht om mensen met een hulphond een gebouw, onder welke omstandigheden dan ook, te laten betreden. Een hulphond staat volgens de wet gelijk aan andere hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld een rolstoel. Voornamelijk eet- en drinkgelegenheden, winkels en medische voorzieningen maken zich nog schuldig aan weigering. Onwetendheid van personeel en zorgen over hygiëne of overlast zijn hierbij vaak bepalende factoren.

De campagne ‘Hondicap’, uit handen van social contentbureau Yune, moet het Nederlandse publiek oproepen KNGF Geleidehonden te steunen in de bestrijding van dit probleem. Een van de doelen is de ondertekening van een petitie, waarmee een krachtig statement gemaakt kan worden naar lokale politiek, beleidsmakers, brancheverenigingen en zorg-, horeca- en retailondernemers.

Hondicap start met een (online) commercial, geregisseerd door regisseur Tim Kamps (bekend van onder meer het sketchprogramma Sluipschutters). De commercial belicht de tegenstrijdige kant van het weigeren van mensen met een hulphond op droogkomische wijze. De boodschap van de campagne luidt: een winkelier vraagt toch ook niet of je even uit je rolstoel kunt stappen, dus waarom wel of de hulphond bij de ingang achter kan blijven?

Monique Dolfing, directeur KNGF Geleidehonden: “Elke weigering is er een teveel. Mensen die gebruikmaken van een assistentiehond moeten overal ruim welkom zijn en mogen rekenen op inclusiviteit. Met deze voorlichtingscampagne willen we mensen bewust maken dat een hulphond geen gewone hond is, maar noodzakelijk voor iemand met een zichtbare of onzichtbare beperking.”