
Ministerie roept jongeren op NL-Alert serieus te nemen
De meeste Nederlanders weten inmiddels dat NL-Alert het alarmmiddel is bij noodsituaties. En zij volgen de aanwijzingen in het bericht meestal ook netjes op. Maar jongeren? Die doen dat vaak nog niet. Daarom ontwikkelde Roorda Reclamebureau voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid een speciale jongerencampagne onder het nieuwe thema: ‘Wat er ook gebeurt, volg je NL-Alert’.
Jongeren zijn vooral bezig met leuke dingen en hebben over het algemeen een lagere risicoperceptie. Wanneer ze een NL-Alert ontvangen, voelen ze vaak niet de urgentie om het advies op te volgen. Het gevaar is niet altijd direct zichtbaar, waardoor ze de risico’s onderschatten en denken dat het bericht niet voor hen bedoeld is.
Om jongeren toch bewust te maken van het belang van een NL-Alert, kiest Roorda voor een humoristische aanpak. In co-creatiesessies met jongeren haalde het bureau inspiratie uit ongemakkelijke of grappige situaties waarin je een NL-Alert kunt ontvangen.
'Uit eerder onderzoek blijkt namelijk: humor werkt. Het maakt de boodschap aansprekender en vergroot de urgentie. Daarom kiezen we, ondanks de serieuze context, ook in deze campagne voor een humoristische aanpak die rampscenario’s mijdt, positieve emoties benadrukt en de sociale norm laat zien', vertelt Joeri Jansen (creatief directeur Roorda Reclamebureau).
In deze commercial zorgt een muis voor een hysterische situatie (tekst gaat verder onder video):
Anderen waarschuwen
In januari ging de eerste campagne onder het nieuwe overkoepelende concept ‘Wat er ook gebeurt, volg je NL-Alert’ van start. Met dit concept won Roorda/Tabula Rasa vorig jaar de aanbesteding van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Uit onderzoek van het ministerie blijkt dat doelgroepgerichte campagnes essentieel zijn – bijvoorbeeld voor mensen met een auditieve en/of visuele beperking, of voor mensen die in grensgebieden wonen.
De eerste landelijke deelcampagne richtte zich op mensen die de urgentie van NL-Alert al ervaren en het advies doorgaans opvolgen. Het doel toen: hen stimuleren om na ontvangst van een NL-Alert ook anderen te informeren. Nu ligt de focus op jongeren – een groep die volgens het ministerie nog te vaak nalaat om actie te ondernemen na het ontvangen van een NL-Alert. De campagne bestaat uit een serie van vier commercials.
In een andere commercial maakt een scheet de date ongemakkelijk:
Credits
Verantwoordelijk bij Ministerie van Justitie en Veiligheid: Janneke Nijdam en Lotte van Bosse Verantwoordelijk bij DPC: Michiel Dammen, Kim Warlicht Bureau: Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa Creatie: Joeri Jansen, Joost van Nistelrooij en Eva Koffeman Account: Anne van der Meulen en Denise van der Poel Strategie: Antonia Troelstra, Thomas Bonekamp Designer: Jorn Slotboom, Myrthe van Duinen Digital manager: Alex de Kok Agency producer: Marcel Ossendrijver Regisseur: Nils Vleugels Executive producer: Josepha Dhondt (Greenbean) Poducer: Floor Geleijns Production manager: Leilany Sanz D.O.P.: Floris van der Lee First AD: Jurriaan Rhode Focus puller: Luuk Schmitz Production designer: Nina van Haren Grip: Mike Laureys Gaffer: David Bels Styling: Anouk Oceane, Anna Dijkman Locatie (management) Floris van der Wal, Akki Nelissen Animal handler: Tineke van Rheenen & Harry Set sound: Job Michel Make-up & hair: Faisa Sontodimedjo Catering: Barbara (Citrus & Spice) VTR: Jochem de Vries Camera: Cam-A-Lot Licht: Het Licht Casting: A Million Faces, Jut en Jul Casting Offline montage: Martin Heijgelaar, Tim de Wit, Lisette van der Lee Grading: Didrik Bråthen (TMLS Oslo) Compositing & VFX: Jos Wabeke (Brandspanking) Online & versioning: Laura Brouwer Soundmix, sounddesign: Feike de Wit (Soundcircus) Muziek: Library Media: Initiative.