Sire moedigt Nederland aan: Vind je lichtpuntje en durf te hopen

09-01-2024 (10:00) - Campagnes

Stichting Ideële Reclame (SIRE) lanceert vandaag haar 120e campagne en moedigt Nederland aan om hoop te vinden en te delen. SIRE start vandaag de door N=5 bedachte campagne ‘Vind je lichtpuntje en durf te hopen’, waarmee ze Nederlanders wil aanmoedigen om te ontdekken wat hen hoop geeft.

Het merendeel van de Nederlanders (62%) is de afgelopen vijf jaar namelijk minder hoopvol geworden over onze samenleving. Dit blijkt uit onderzoek van Ruigrok, uitgevoerd in opdracht van SIRE. Vier op de tien mensen zijn zelfs niet hoopvol over de samenleving, terwijl 81% het belangrijk vindt hoopvol te zijn. Experts benadrukken dat het hebben van hoop een positief effect heeft op onze gemoedstoestand en op de samenleving als geheel. Onderdeel van de campagne is een video-podcastserie met onder andere Louis van Gaal en Roxeanne Hazes.

Hoop

“Hoop gaat over het verlangen naar een betere toekomst, ondanks dat deze nog onzeker is”, aldus Emma Pleeging van EHERO (Erasmus Happiness Economics Research Organisation), die promoveerde op het onderwerp. “Uit onderzoek blijkt dat hoopvolle mensen beter kunnen omgaan met stress en tegenslag. Hoop zorgt voor mentale veerkracht en laat ons zien wat we belangrijk vinden.” 
Paul Verhaeghe, klinisch psycholoog en emeritus-hoogleraar Universiteit Gent: “Het moedigt mensen aan om samen te werken en zich in te zetten voor een betere toekomst, wat uiteindelijk leidt tot positieve verandering in de samenleving. Door iets kleins te doen voor je eigen omgeving, word je niet alleen zelf hoopvoller, maar anderen ook.”

Lichtpuntjes

Omdat het gevoel van hoop bij veel mensen ver weg kan lijken, zag SIRE de relevantie voor het voeren van een campagne - evenals meer dan de helft van de Nederlanders. Want juist in een tijd waarin we te maken hebben met grote uitdagingen zoals de klimaatcrisis, oorlogen, toenemende polarisatie en groeiende ongelijkheid, speelt hoop een belangrijke rol. N=5 heeft deze uitdaging vertaald naar een campagne over Lichtpuntjes.

Verlammende werking

Thijs Bontje, Creative Partner N=5: “Hoop is een van de mooiste emoties die we hebben. Het beschermt tegen de verlammende werking van angst en motiveert om ondanks tegenslag door te blijven gaan. Daarnaast werkt hoop ook aanstekelijk, het inspireert anderen. Maar tegelijkertijd is hoop ongrijpbaar en voor iedereen anders. Dat was de uitdaging. Het concept van Lichtpuntjes is daar een inspirerend antwoord op; lichtpuntjes zijn namelijk niet alleen enorm persoonlijk, maar kunnen ook de weg wijzen naar hoopvolle momenten en verhalen van anderen.”

Marc Oosterhout, voorzitter SIRE: “Wij realiseren ons dat het in deze onzekere tijd niet altijd makkelijk is om hoopvol te blijven. SIRE wil met deze campagne mensen inspireren om na te denken over wat hen hoop geeft, wat de lichtpuntjes zijn. Toon Hermans zei het heel treffend: ‘Lichtpuntjes. Soms zijn ze groot, soms zijn ze klein. Je hoeft ze niet te zoeken, je kunt er ook een zijn.’”

Video-podcastserie

Onderdeel van de campagne is een podcast serie, naar idee van journalist en SIRE-bestuurslid Diana Matroos. Samen met N=5 ontwikkelde zij het concept Lichtpuntjes de podcast. Hierin gaat Diana dieper in op de persoonlijke lichtpuntjes van bekende iconen en iconische Nederlanders, zoals Clarence Seedorf, Roxeanne Hazes, Laurentien van Oranje, Frank Lammers, Louis van Gaal en Ahmed Aboutaleb. Elk hebben zij een eigen verhaal over hoop dat de luisteraar niet alleen aan het denken zet, maar hen ook aanzet om op zoek te gaan naar hun eigen lichtpuntje. 

Anne Stokvis, Creative Partner N=5: “Ik wist dat Diana al langer rondliep met het idee om een podcast over hoop te maken. Dus toen deze briefing bij ons kwam en vertaald werd naar Lichtpuntjes, zagen we direct een prachtig thema om redactioneel verder te verdiepen. Het resultaat zijn bijzondere, intieme gesprekken die, ondanks het persoonlijke karakter, juist lichtpuntjes bieden voor heel Nederland.” De eerste aflevering van Lichtpuntjes met Roxeanne Hazes is vanaf maandag 15 januari beschikbaar via alle reguliere podcastapps.