
Walibi haalt omstreden Halloween-commercial voorgoed offline
Na een 'slachting' op social media, heeft Walibi Holland besloten de nieuwe Halloween Fright Nights-campagne definitief te verwijderen. Het pretpark uit Biddinghuizen was van plan om deze week weer live te gaan met de bloedige commercial waarin een vrouw wordt vermoord.
Beeldcredit: YouTube-kanaal Walibi Holland
In de omstreden video leidt mascotte Eddie de Clown een gruwelijke veiling. De clown verhandelt een doodsbange vrouw, die gepresenteerd wordt in een afgesloten glazen kist. Na het uitbrengen van het hoogste bod valt de vrouw door een luik naar beneden en spat er bloed tegen de wanden aan.
Op social media barstte na publicatie een bom, waarbij het pretpark en producent beschuldigd werden van het verheerlijken van geweld tegen vrouwen. De situatie verergerde nadat Walibi een halfbakken statement plaatste. Daarin kondigden ze alleen tijdelijke verwijdering van de video, wat opnieuw een storm aan reacties opriep.
Opnieuw negatieve comments
Nu krabbelt Walibi toch terug van deze beslissing en besluit de omstreden commercial niet meer te plaatsen. Toch blijven de negatieve reacties aanzwellen onder het nieuwe statement. Veel volgers vinden dat Walibi nog steeds te weinig verantwoordelijkheid neemt, omdat het park opnieuw benadrukt dat de campagne fictie is en niet bedoeld 'om geweld tegen vrouwen te normaliseren, te promoten of in verband te brengen met actuele gebeurtenissen'.
Topcomments onder het bericht luidden dan ook: "Iemand bij Walibi is volgens mij heeeel erg op zijn teentjes getrapt" en "moet zeggen dat de vermoorde vrouw niet heel erg over kwam als karikaturaal en verwijderd van de realiteit".
Walibi laat aan het einde van het statement weten dat ze binnenkort van start gaan met een nieuwe Halloween Fright Nights-campagne.