‘Jammer dat weinig grote merken het aan durven om los te laten’
Fotograaf, regisseur, schrijver. Robin de Puy is het allemaal. Maar boven alles is ze een zoeker, een perfectionist, iemand die het liefst zelf bepaalt wie er voor haar camera staan en iemand die, ook in haar commerciële werk, stevige uitspraken niet schuwt. ‘De waardering voor vrouwen in de kunstwereld is nog steeds schrikbarend laag. Dat ervaar ik zelf ook. Dat maakt het lastig en dat maakt me vooral ook boos’, zegt De Puy vandaag in een interview met FONK magazine.
De Puy: ‘Ik heb commerciële klussen nodig om mijn andere werk te financieren. Ik werk weinig met fondsen en wil alle vrijheid behouden in mijn vrije werk. Ik kan in beide werelden heel goed uit de voeten. Commercieel werk heeft alleen een andere insteek. Soms kan ik de zelf de casting doen voor commerciële klussen en op die manier de mensen die ik fotografeerde in mijn vrije werk weer terug laten komen in mijn commerciële werk. Wat ik wel jammer vind is dat weinig grote merken het aan durven om los te laten. Dat vind ik jammer, want ik denk dat er daardoor kansen worden gemist.’
"Commercials zijn er ook om statements te maken en om soms net over het randje te stappen"
‘Wat die vrijheid betreft: vooral in oudere commercials zat best veel lef en daarin kon je best ver gaan. Dat is nu anders. Er heerst nu een sfeer waarin je heel snel een misstap maakt. Dat maakt het ontzettend moeilijk. Ik hoop dat alles uiteindelijk weer meer in balans komt.’
Over het randje stappen
Commercials zijn er ook om statements te maken en om soms net over het randje te stappen, stelt Robin. ‘Om mensen bewust te maken van iets. Ik heb hoop dat dat terugkomt mèt behoud van het goede van nu.’
Het hele interview met Robin de Puy lezen?
Lees het volledige interview met Robin de Puy vandaag in FONK magazine 406. Geen abonnement? Koop FONK 406 nu in onze webshop!