AdLink in de verkoop

26-02-2008 (10:32) - Economisch

Het grootste advertentienetwerk van Europa AdLink gaat voor rond de 400 miljoen euro in de verkoop. Het Duitse bedrijf werd opgericht in 1995. De Nederlandse vestiging heeft veel omroepen als klant, waaronder Net5, TMF, Nickelodeon en Discovery Channel. In Nederland concurreert AdLink vooral met het Amsterdamse netwerk WebAds.

Eigenaar van AdLink is de Duitse internetaanbieder United Internet AG. Deze heeft Morgan Stanley ingeschakeld om een koper te zoeken. Deze zal hoogstwaarschijnlijk uit Amerika komen. Het besluit van United Internet komt op een slecht moment. Vorig jaar vochten de drie grootmachten Google, Yahoo en Microsoft nog om overnames. Google betaalde miljarden voor DoubleClick, ooit de grootste Europese concurrent voor AdLink. De markt is inmiddels weer een stap verder, Microsoft wil Yahoo overnemen, en dat houdt ook Google bezig. AOL trok zich daarbij terug uit de Europese markt. Dus wie heeft interesse?

De eerste negen maanden van 2007 behaalde AdLink een omzet van 159,7 miljoen euro. Dat is een groei van 27 procent. De winst voor belastingen steeg met 65 procent tot 21,5 miljoen euro. Het bedrijf voerde wel een herstructurering van de buitenlandse activiteiten toe, zonder de positieve effecten daarvan groeide de winst voor belastingen met 14 procent, tot 13,9 miljoen euro.

Fem Business

Bureaus

Media

Marketing