
Advertenties in NRC-podcasts en digitale krant versterken effect
Adverteren bij NRC-podcasts bleek al effectief voor het vergroten van boodschapbekendheid, campagneherkenning en overweging. Een nieuw langdurig onderzoek van Mediahuis en WPP Media toont nu ook aan dat het toevoegen van advertenties in de digitale krant van NRC dit effect nog verder versterkt.
Op de foto: Sanne Frowijn (WPP, links) Madelon Fortuin (NRC)
De bevindingen komen voort uit een doorlopend onderzoek dat Mediahuis NRC en WPP Media uitvoeren sinds 2022. Voor deze nieuwste analyse werden in 2025 17 cases uit verschillende branches onderzocht. Alle campagnes liepen drie weken en bestonden uit podcast-pre-rolls in combinatie met drie Digitale Impact Pagina’s: schermvullende pagina’s die alleen in de digitale krant van NRC zichtbaar zijn. Deze advertenties geven niet alleen maximale branding, maar zijn ook aanklikbaar.
Herkenning, bekendheid en overweging
Uit het onderzoek blijkt dat NRC-podcast-pre-rolls op zichzelf al een duidelijke bijdrage leveren aan campagneherkenning, boodschapbekendheid en overweging. Maar zodra de NRC-gebruiker óók in aanraking komt met de Digitale Impact Pagina, stijgt de effectiviteit aanzienlijk:
• Campagneherkenning: stijging met een factor 1,8
• Boodschapbekendheid: stijging maar liefst met een factor 2,4
• Overweging: stijging met een factor 1,9
Het effect van podcast-pre-rolls is vanaf twee contacten al zichtbaar en met één contactmoment via de Digitale Impact Pagina wordt al een extra impuls gerealiseerd. De combinatie van beide middelen vergroot bovendien zowel het bereik als ook het aantal effectieve contactmomenten, waardoor communicatiedoelen efficiënter worden gerealiseerd.
Synergie audio en digitaal
Madelon Fortuin, Commercieel Directeur Mediahuis NRC, over de resultaten: "De toevoeging van Digitale Impact Pagina’s aan podcastcampagnes laat een zeer duidelijk synergie-effect zien. We wisten al dat pre-rolls sterk presteren, maar dit onderzoek bewijst dat we met een slimme combinatie de impact voor adverteerders nota bene kunnen verdúbbelen. Het bevestigt met harde cijfers dat investeren in de juiste contacten op audio en digitaal – bij een betrokken, invloedrijke en kwaliteitsbewuste doelgroep – essentieel is voor effectiviteit."
Sanne Frowijn, Business Insights Director WPP Media: "Pre-rolls en Digitale Impact Pagina’s bij NRC vervullen elk een eigen rol, maar versterken elkaar in combinatie. Samen zorgen ze voor duidelijk sterkere merkeffecten dan bij afzonderlijke inzet. Door deze mix vergroten merken zowel de intensiteit als het bereik van hun campagnes, wat leidt tot significant meer impact."