
Maccie Christmas: Mcdonald's tovert huis om tot happy meal
Elk jaar rond kerst verandert het Zuid-Hollandse dorp Arkel in een sprookjesachtig Christmas Village. Huizen worden verlicht met thematische decors en bezoekers uit het hele land komen er op af. Dit jaar stak één huis er met kop en schotel bovenuit: een woning in de Bazuinstraat werd omgetoverd tot een levensgrote Happy Meal.
De iconische Happy Meal, werd tot in detail nagebootst met kerstverlichting en trok al snel de aandacht. Buurtbewoners en bezoekers van ver buiten Arkel komen langs, leggen het huis vast en delen massaal hun enthousiasme via sociale media. Elke aovnd staat er een file in de straat.
Maccie Christmas
De campagne, bedacht door ACE Social, heet Maccie Christmas. Het laat zien dat merken relevant kunnen zijn als er actief wordt deelgenomen aan momenten. "Social media is niet langer een plek om te scrollen; het is waar cultuur ontstaat. Merken die relevant willen blijven, moeten niet harder zenden, maar slimmer verbinden. Niet meer volgers tellen, maar momenten creëren waar mensen onderdeel van willen zijn", vertelt Tibor van Ginkel, Executive Creative Director bij ACE Social.
Vanuit die gedachte viel het oog van ACE Social voor de nieuwe kerstcampagne. Sommige buurten vieren kerst, andere buurten zíjn kerst. Daarom werd Arkel geselecteerd, en specifiek de Bazuinstraat, vanwege de karakteristieke Nederlandse huizen en het feit dat deze straat al jaren tot de mooiste van Nederland behoort en een vaste deelnemer is aan landelijke kerstverkiezingen.
Sneeuwbaleffect
Het succes van Maccie Christmas is te danken aan de buurt, doordat het massaal wordt gedeeld op sociale media. Zo is een sneeuwbaleffect ontstaan dat tot op de dag van vandaag nog doorgaat. McDonald’s plaatste zelf ook content op de owned kanalen, waarmee het bereik verder werd vergroot.
Voor andere platformen, zoals Instagram en Facebook, ontwikkelde ACE Social andere, kanaal specifieke content, afgestemd op het algoritme en de verwachtingen van de gebruiker. Het resultaat? 8,6 miljoen views, bijna 2 miljoen via fanvideo’s, en één clip haalde 1,6 miljoen views met een retentiegraad van 41,7%. De teller blijft lopen, ook internationaal, met views uit het VK, Frankrijk en België.
Credits:
McDonald’s: Ruben Scholten, Marianne Kemps, Tolga Tekbasan
Agency: ACE Social
Executive Creative Director: Tibor van Ginkel
Creatives: Jochen de Blaere, Mitzi Wibring, Frank Visser, Isabelle Liem
Strategie: Sophie Benink
Producer: Sjoerd Joosten
Project management: Verena Trautvetter
Account: Lisette Morssink
Fotografie: Isabelle Liem
PR: Finn Dekker, Anna van Duuren
Motion: Bart van Ruiten
Met speciale dank aan De Kerstdecorateurs en de bewoners van de Bazuinstraat.