
Een kijkje achter de schermen bij Spilnews
Zestig procent van de jongeren ziet social media als de belangrijkste toegang tot online nieuws. Alleen maken algoritmes het bijna onmogelijk om te beoordelen welke berichten wel of niet betrouwbaar zijn. We spreken met het nieuwe social-first platform SPILNEWS (van Mediahuis), dat jongeren houvast wil geven met journalistieke content van makers uit hun eigen generatie.
Op de foto: Sophie Kluivers en Jeroen Kroeze
Vanaf de lancering begin juni dit jaar heeft SPILNEWS met zijn content duizenden volgers en miljoenen views bereikt. Om zich van een vliegende start te verzekeren werd in de maanden voor de introductie geoefend met het schaduwaccount 'Newsfluencers', vertelt hoofdredacteur van het platform Sophie Kluivers.
Op je bek gaan
Wie publiceert op TikTok of Instagram krijgt daar enorm veel data voor terug. Na analyse van deze informatie kwamen al snel een aantal boosdoeners bovendrijven, vertelt Jeroen Kroeze, één van de SPILNEWS-redacteuren: "Er was gewoon heel veel trial and error. En de error was gewoon keihard op je bek gaan met video’s."
De redacteuren achter het platform gaan inmiddels ook zelf door het leven als creators. Jeroen laat op zijn eigen account bijvoorbeeld een inhoudelijk kijkje achter de schermen zien bij zijn interviews met politieke leiders, door de antwoorden op zijn vragen te analyseren. "Ik moest in het begin wel over een drempel heen."
Wil je weten weten over Spilnews? Lees dan het volledige interview met Jeroen en Sophie in FONK editie #430. Geen abonnement? Koop dan de losse editie hier.