
KPN lanceert kerstcommercial met generatieve AI
Louis de Kat, de bekende mascotte van KPN, is te zien in de eerste kerstcommercial van de leverancier, waarin hij op een vernieuwende, filmische manier op avontuur gaat. Ieder shot in de film is gemaakt met generatieve AI. In samenwerking met Dentsu Creative Amsterdam, Holy Fools en Google sluit het verhaal aan bij de boodschap van KPN: kerst draait om aandacht voor elkaar.
Tijdens de ontwikkeling werd duidelijk dat een AI-gedreven aanpak niet een snelle oplossing is, maar een nieuw soort filmproces dat sterke creatieve regie vraagt. Voor KPN en Dentsu Creative Amsterdam was deze campagne dan ook geen technologische stunt, maar een gecontroleerde testcase. Het doel was om te onderzoeken wat AI vandaag de dag werkelijk kan en hoe de samenwerking tussen computer en mens in de praktijk eruitziet.
AI maakt enkel sneller
"Deze productie laat perfect zien hoe AI functioneert als een vliegwiel voor menselijke creativiteit. Met Veo 3 konden de makers visuele grenzen verleggen en ‘onmogelijke shots’ realiseren, zonder dat dit ten koste ging van de artistieke regie. Het doel van onze technologie is niet om het creatieve proces over te nemen, maar om het te verrijken en te versnellen. Hierdoor kregen de makers juist méér ruimte om zich te focussen op waar het echt om draait: het verhaal en de emotie", Onno Benninga, Commercial Director Benelux, Google.
In de productie van de campagne werden duizenden AI-gegenereerde frames gecreëerd, geselecteerd en verder verfijnd. De technologie speelde daarin geen doorslaggevende rol, maar vooral de regie van het core team, samen met de nieuwe expertpartner Return to Earth Studio, gaf richting aan het project.
Voor KPN is de kerstcampagne vooral waardevol, waar AI delen van het proces versneld, maar niet vervangt. Kerstmagie ontstaat niet door AI, maar door vakmensen die het verhaal vormgeven. De commercial is te zien tijdens de Ster Kerstreclame Première op 6 december rond 21.25 uur op NPO 1, en wordt daarnaast via social media verspreid.
Credits:
Client: KPN
Creative agency: Dentsu Creative Amsterdam
Productiebedrijf: Holy Fools
Regisseur: Matthias Schut
Technologie en specialisten teams: Google
AI-productie: Return to Earth Studio
Visual effects: SquarePXL, de Grot en Studio Permanent
Edit: EDITORS Amsterdam
Grading/: de Grot
Muziek en sound design: Amp.Amsterdam
Media: WPP | Mindshare