Consumentenvertrouwen én werkloosheid stijgen
22-05-2009 (00:25) - Economisch
Het vertrouwen van de Nederlandse consument is deze maand toegenomen. De indicator die het vertrouwen weergeeft, steeg van -34 in maart naar -28. Het consumentenvertrouwen steeg van -28 naar -23. In april nam de indicator al met 6 punten toe. Ondanks de verbetering zijn er nog altijd veel meer pessimisten dan optimisten.
Consumenten zijn vooral veel minder somber over de economie in de komende twaalf maanden. De koopbereidheid van consumenten bleef, ondanks de minder negatieve kijk op de economie, onveranderd. Het oordeel over de eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden verbeterde ook.
Minder goed nieuws over de werkloosheid. In de periode februari-april 2009 waren gemiddeld 360 duizend personen werkloos. Dit komt overeen met 4,6 procent van de beroepsbevolking. Een jaar eerder was dit nog 4,2 procent. De voor seizoen gecorrigeerde werkloosheid kwam in de periode februari-april 2009 uit op 338 duizend personen, 18 duizend meer dan de vorige periode van drie maanden. De stijging van de werkloosheid is groter dan in voorgaande maanden.