Cycloon en bol.com maken bezorging duurzamer en socialer

21-12-2021 (14:08) - Economisch

bol.com wordt aandeelhouder van Cycloon. De partijen willen gezamenlijk de groei van Cycloon versnellen en delen de ambitie om bezorging duurzamer en socialer te maken. Het huidige management van Cycloon wordt voortgezet en de bestaande aandeelhouders van Cycloon blijven als aandeelhouders betrokken. De transactie, waarbij bol.com een meerderheidsbelang verkrijgt, wordt naar verwachting afgerond in de eerste helft van 2022 en is onderhevig aan advies van de betrokken ondernemingsraad en gebruikelijke goedkeuringen.

Met de groei van de e-commerce en aanverwante logistieke sector nemen de uitdagingen toe op het gebied van bezorgcapaciteit en impact op milieu en infrastructuur. Door de samenwerking met bol.com kan Cycloon haar missie om groen en sociaal te bezorgen substantieel versnellen en ontstaat er een toekomstbestendige positie met sterke groeimogelijkheden in een competitieve markt. Voor bol.com zorgt de samenwerking ervoor dat een groter deel van de pakketten per fiets bezorgd kan worden en dat het online retail platform klanten de beste service in bezorging kan bieden.


Groen en sociaal

Directie en aandeelhouders blijven vol inzetten op de sociale cultuur en duurzame missie van Cycloon om de organisatie te laten groeien en nieuwe werkgelegenheid te creëren. Cycloon verstuurt met haar landelijke netwerk van fietskoeriers en postbezorgers voor duizenden klanten post en pakketten door heel Nederland. Dit doet Cycloon zoveel mogelijk op een slimme manier, aangestuurd door menskracht en bruine boterhammen. Hierdoor wordt er jaarlijks nu al 1600 ton CO2 bespaard en zijn er 600 mensen met een (voormalige) afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk bij het bedrijf. Cycloon kijkt ernaar uit om na de transactie de post- en pakketbezorging voor huidige en ook nieuwe klanten voort te zetten, en daarnaast ook pakketten te leveren voor bol.com. Het betreft hier zowel pakketten van bol.com zelf als pakketten van verkooppartners die hun artikelen opslaan in de distributiecentra van bol.com.

 


Bureaus

Media

Marketing