Lichte groei vakantiemarkt

19-11-2008 (10:33) - Economisch

Zo’n 82 procent van de Nederlanders is in 2008 een of meerdere keren op vakantie geweest. Samen ondernamen zij bijna 36 miljoen vakanties, een stijging van 2 procent ten opzichte van 2007. De stijging deed zich alleen voor bij de buitenlandse vakanties (+5 procent); het aantal binnenlandse vakanties daalde licht (-1 procent). De totale bestedingen aan vakanties stegen met 10 procent naar 15,3 miljard euro. Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO), een grootschalig consumentenonderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. Het CVO is een onderzoeksproject van NBTC-NIPO Research. Tussen 1 oktober 2007 en 30 september 2008 ging 82 procent van de Nederlandse bevolking minstens eenmaal op vakantie, in 2007 was dat nog 81 procent. Degenen die in 2008 een vakantie hebben ondernomen, gingen gemiddeld iets vaker dan in 2007, gemiddeld 2,8 keer per vakantieganger. Het totaal aantal vakanties in binnen- en buitenland kwam daarmee uit op 35,9 miljoen; zo’n 750.000 vakanties meer dan in 2007.
 
Herstel voor Frankrijk
In 2008 zijn bijna 18,5 miljoen buitenlandse vakanties ondernomen, een stijging van 900 duizend  vakanties ten opzichte van 2007. Een aanzienlijk deel van de groei van de buitenlandse vakanties komt voor rekening van de meivakantie, die in 2008 voor de meeste scholen ruim twee weken duurde. Vergeleken met een jaar eerder werden ruim een half miljoen extra buitenlandse vakanties ondernomen in deze periode.
Net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan met 3 miljoen vakanties. Frankrijk lijkt zich weer enigszins hersteld te hebben van de dalingen van de afgelopen jaren; het aantal vakanties groeide met maar liefst 10 procent naar 2,9 miljoen vakanties. België dat op de derde plaats staat, zag het aantal Nederlandse vakantiegangers met 6 procent dalen.
Vrijwel alle Middellandse Zeebestemmingen lieten behoorlijke groeicijfers zien: Spanje (+13 procent), Italië (+10 procent) en Turkije (+20 procent). Mede door de lage dollarkoers groeide eveneens het aantal verre reizen. In totaal werden zo’n 1,9 miljoen vakanties buiten Europa doorgebracht. De Verenigde Staten en het Caribische gebied waren het meest populair.

Bureaus

Media

Marketing