Microsoft aast op Yahoo
20-11-2007 (10:31) - Economisch
Analist Henry Blodget durft het hardop te zeggen: Microsoft kan niet anders dan concurrent Yahoo overnemen. Het bedrijf presenteerde donderdag ambitieuze plannen die zonder die aankoop onhaalbaar zijn. Microsoft wil binnen vijf jaar dertig procent van de zoekmarkt in handen hebben. Daarnaast wil de gigant veertig procent van de online advertentieuitgaven binnenhalen.Blodget was voorheen werkzaam bij het vermaarde analistenbureau Merrill Lynch. Hij schrijft in de Huffington Post dat die twee ambities volstrekt onrealistisch zijn, als Microsoft Yahoo niet koopt. Zoekmachine Windows Live Search heeft nu een marktaandeel van zo'n 10 procent, veel minder dan concurrenten Yahoo en Google. Van de advertentieuitgaven incasseert het bedrijf momenteel ongeveer 6 procent.
Microsoft is al langer bezig om de positie op de advertentiemarkt te verbeteren. Google ging er eerder met marktleider DoubleClick vandoor, waar ook Microsoft zijn zinnen op had gezet. In plaats daarvan kocht Microsoft het veel kleinere aQuantive. Geruchten over een overname van Yahoo door Microsoft doen al langer de ronde. Eerdere overnamegesprekken liepen op niets uit, omdat Yahoo voorlopig liever zelfstandig zou willen blijven. Wel besloten de twee bedrijven in mei om nauwer te gaan samenwerken.
ANP