Nederlanders grootste online shoppers van Europa

Nederlanders grootste online shoppers van Europa

17-11-2022 (14:01) - Economisch

Bijna alle Europeanen winkelen online (97%), en tweederde hiervan doet zelfs wekelijks online aankopen. Maar Nederlanders spannen de kroon: bijna 78% van onze landgenoten winkelt minstens één keer online. Dat blijkt uit onderzoek door PayPal onder 15.000 Europese consumenten en meer dan 4.500 Europese bedrijven. 

Vooral de jongere generaties zoals Gen Z en Millennials zijn de meest frequente online shoppers. Gen Z en Millennials doen gemiddeld vijf aankopen per week en meer dan 70% winkelt wekelijks online. Nederlanders shoppen met een gemiddelde uitgave van €345 per maand, waarbij de categorie ‘kleding en accessoires’ met stip bovenaan staat. 

Kieskeurig over betaalmethodes 

Nederlandse consumenten kunnen erg kieskeurig zijn over de beschikbare betaalmethodes. Uit het onderzoek blijkt dat 63% van de Nederlandse consumenten wel eens afziet van een aankoop omdat de gewenste betaalmethode geen optie is. Daarbij zijn niet alleen de betaalmethodes, maar ook verzendkosten voor 57% van de ondervraagden een drempel om iets te kopen. Gratis verzending en gratis retourzending worden steeds meer gewaardeerd.

Social (Media) Commerce

Social commerce wordt steeds populairder: meer dan driekwart (74%) van de Nederlandse consumenten doet online aankopen of betalingen via de smartphone en bijna de helft (41%) doet aankopen via een social media platform.

Welk platform wint de social commerce-race? De populairste platforms voor social shoppers zijn YouTube (59%), Facebook (37%) en Instagram (50%). TikTok is vooral bij Gen Z populair, en daarom worden op het platform veel aankopen gedaan door 18 tot 25-jarige social shoppers: bijna de helft (45%) koopt er wel eens iets.

Ook als consumenten niet direct via sociale media een aankoop doen, speelt het alsnog een cruciale rol bij het verstrekken van winkelinformatie. Eén op de vijf (17%) zoekt via sociale media naar producten of diensten die ze willen kopen en 21% koopt iets nadat ze het op sociale media of een streamingplatform hebben gezien.

Shoppen bij buitenlandse webshops

Volgens het onderzoek van PayPal koopt 73% van de Nederlandse consumenten online artikelen bij internationale webshops. Dit komt vooral door de lagere prijzen en de toegang tot artikelen die in Nederland niet verkrijgbaar zijn. Daarnaast blijkt uit de resultaten dat ook bedrijven profiteren van handel buiten de grenzen: 30% van de omzet is afkomstig van internationale shoppers.


Bureaus

Media

Marketing