Nielsen: hardste klappen voor tijdschriften
15-07-2009 (00:00) - Economisch
De wereldwijde mediabestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2009 7,2 procent gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat komt naar voren uit een rapport van marktonderzoeksbureau Nielsen dat dinsdag is verschenen.
Zo blijkt dat de advertentiemarkt harde klappen heeft gekregen als gevolg van de economische crisis. In Europa daalde de mediabestedingen met 8,7 procent, Noord-Amerika zag een daling van 12,4 procent en in de regio Azië Pacific was de afname 2,3 procent. Vooral Europese landen kregen het zwaar, waarbij Spanje (-28,2%), Ierland (-21,2%), Italie (-19,1%) en het Verenigd Koninkrijk (-19,1%) het hardst werden getroffen.
Alle grote traditionele mediumtypen (dagbladen, televisie, tijdschriften en radio) kenden een daling in het eerste kwartaal. Tijdschriften zagen de hoogste daling met 17,4 procent, gevolgd door de dagbladen met 9,1 procent, televisie met 4,7 procent en radio met een min van 2,5 procent.