
Omzet en winst Zalando stijgen in eerste kwartaal
Zalando maakt de cijfers van het eerste kwartaal bekend. De omzet groeide met 7,9% en kwam uit op 2,4 miljard euro. Het aangepaste bedrijfsresultaat kwam uit op 46,7 miljoen euro. Daarmee hield Zalando meer winst over aan elke euro dan vorig jaar: de winstmarge steeg met 0,7 procentpunt naar 1,9%.
Een stijging van het aantal actieve klanten naar 52,4 miljoen, een succesvolle seizoensuitverkoop en een goede start van het lente- en zomerseizoen droegen bij aan het positieve resultaat. Tegelijkertijd groeide de omzet binnen de Business-to-Business (B2B)-tak met 11,6%, voornamelijk dankzij de logistieke dienstverlening van Zalando aan andere merken.
Pan-Europees ecosysteem
Zalando blijft investeren in zijn strategie om een pan-Europees mode- en lifestyle-ecosysteem te bouwen. "Een belangrijk onderdeel van deze strategie is de aandacht voor kwaliteit, bij zowel de merken en producten die we aanbieden als in de totale ervaring voor klanten. Een voorbeeld hiervan is de lancering van ons vernieuwde Zalando Plus-loyaliteitsprogramma in Nederland, dat gratis is en klanten beloont voor hun activiteiten bij Zalando", vertelt Fabio Baum, GM Benelux & Nordics.
Een tweede voorbeeld van het bouwen aan het ecosysteem is de samenwerking met het Nederlandse initiatief Pretty Girls Like Trap Music (PGLTM). De campagne Our Space to Be, die uit deze samenwerking voortvloeide, stelde communities en individuen centraal die zich inzetten voor inclusieve, veiligere plekken voor women+.
Een derde voorbeeld is de tweejarige samenwerking met de NN Marathon Rotterdam, waarmee hardlopers worden geïnspireerd om te trainen en meer uit hun runs te halen. "Dit soort samenwerkingen en diensten versterken onze positie als toonaangevende online bestemming voor mode, lifestyle en beauty in Europa", aldus Baum.