Rijksoverheid blijft favoriete werkgever, Schiphol maakt grote sprong

27-04-2023 (07:00) - Economisch

Jaarlijks doet Intelligence Group onderzoek naar de meest favoriete werkgevers onder de Nederlandse beroepsbevolking. Het Rijk is voor het vierde jaar op rij de meest favoriete werkgever onder de Nederlandse beroepsbevolking, ING en ASML zijn snelle stijgers, Schiphol maakt een grote sprong.

Net als in 2020 en 2021 staat het Rijk bovenaan de lijst van meest favoriete werkgevers onder Nederlanders, de Nationale Politie volgt op plek 2, Shell op 3 Dat blijkt uit het ITAM-onderzoek van Intelligence Group, waarbij in totaal 16.287 personen zijn ondervraagd in 2021 en 2022. Schiphol maakt verderop de lijst de grootste sprong, van 57 naar 21.

Schiphol groeit

Defensie zakt twee plaatsen naar 7. KLM had een korte dip vorig jaar, maar staat nu weer op 4. NS en GGZ maken de top 10 van 2021 compleet, samen met de Belastingdienst, die ondanks het voortslepen van de Toeslagenaffaire populair blijft als werkgever. De GGD gaat acht plaatsen omhoog, maar vooral bol.com en NS zijn grote stijgers. Met een winst van 36 plekken is Schiphol de grootste groeier.

Slechte pr is ook pr

Anne-Mieke Schildt, recruitment manager van KLM: ‘Heel fijn dat onze extra inspanningen resultaat opleveren. We hebben hard gewerkt aan employer branding, bij functies met schaars talent de doelgroep opgezocht. Het merk KLM duidelijk in de markt gezet, ook ten aanzien van duurzaamheid, wat wij daarvoor doen. Naast juniors binnenhalen is het behouden van talent essentieel.’ ‘Slechte pr is ook pr’, zegt directeur Geert-Jan Waasdorp van Intelligence-Group. ‘Wat positief werkt is dat je als werkgever ook daadwerkelijk laat zien aan de gang te gaan met de feedback uit de markt en je daarin kwetsbaar opstelt, zoals Schiphol en de Belastingdienst. Werkgevers die stoïcijns de feedback negeren verdwijnen na verloop van tijd uit de voorkeurslijstjes, zoals top werkgeversmerken van weleer KPN, PostNL, Heineken, Ahold, en Unilever.’

Grote verschillen

Vergeleken met mannen zijn vrouwen negatiever over werkgevers die veel kritiek krijgen op klimaat- en milieubeleid, met name Shell, KLM en Schiphol. Zij staan bij de heren op 2, 5 en 15, en bij de vrouwen op 14, 13 en 81. Omgekeerd doet de zorgsector het veel beter bij vrouwen met GGD (5 vs 29) en GGZ (3 vs 31). Shell ligt goed bij dertigplussers, jongeren hebben minder met deze Nederlandse multinational. Ook de NS is niet in trek met een 24ste plek (bij veertigers plaats 7). 

De volledige top 25 favoriete werkgevers van 2022 kan je downloaden via de website van Intelligence Group.


Bureaus

Media

Marketing