ZenithOptimedia voorspelt ‘milde groei’

07-07-2009 (09:23) - Economisch

De globale advertentiemarkt bereikt nog dit kwartaal haar bodem. Dat voorspelt ZenithOptimedia. Het bedrijf blijft bij haar vooruitzichten voor het tweede semester van 2009, nadat het tijdens een aantal opeenvolgende kwartalen de vooruitzichten naar beneden toe heeft moeten bijstellen.

Het globale advertentiebudget daalt dit jaar met 8,5 procent tot 456 miljard dollar; voor volgend jaar voorziet ZenithOptimedia 'een milde groei' van om en nabij 1,6 procent. Toch zullen belangrijke markten als de UK en de VS volgend jaar nog niet herstellen.

BIC-landen als China, India en Brazilië echter groeien wel: de Chinese advertentiemarkt zal dit jaar nog met 5,4 procent, en daarmee de UK voorbijstreven als vierde grootste adverteerder ter wereld, na Duitsland en Japan. Amerika's eerste plaats op dat vlak blijft volgens Zenith nog een tijd onaantastbaar.

Zenith voorspelt ook een blijvende groei voor internetadvertenties, dat 15,1 procent van de totale advertentiemarkt in handen krijgt tegen 2011, vergeleken met 10,5 procent eind vorig jaar. Kranten worden de grote verliezers. Tegen 2011 zullen ze nog 101 miljard dollar aan advertentiegeld binnenhalen; dat is 22,7 procent lager dan bij de piek van 2007.

 


Dutch Cowboys

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing