ESL Gaming lanceert het eerste wereldwijde sonische merk voor e-sport

ESL Gaming lanceert het eerste wereldwijde sonische merk voor e-sport

22-03-2022 (16:27) - Gaming

ESL Gaming, een e-sportbedrijf met miljoenen spelers en fans over de hele wereld, bevestigt zijn positie als een van de meest toonaangevende e-sportmerken met de lancering van zijn allereerste sonische merkidentiteit. Die werd ontwikkeld in samenwerking met internationaal creatief muziek- en soundbureau MassiveMusic.
 
De sonische merkidentiteit is de nieuwste toevoeging aan het merksysteem van ESL, met als doel: het DNA van het merk overbrengen doormiddel van sound. Net als de prijswinnende visuele identiteit van ESL, die in 2019 werd geïntroduceerd, draagt deze sonische merkidentiteit de purpose van het bedrijf uit: een wereld creëren waarin iedereen iemand kan zijn. De competities van ESL, waarin spelers kunnen opklimmen van zero tot hero, zijn even iconisch als die van de UEFA Champions League en de NBA: ze behoren tot de wereldtop van e-sportsevenementen. De nieuwe sonische merkidentiteit legt de lat hoog voor de e-sportwereld, want de sonic brand van ESL is de eerste binnen deze branche, er is nog geen ander e-sportmerk met een eigen sonische identiteit.
 

Verfrissend afweikend

Het nieuwe sonische merk van ESL, ontwikkeld in samenwerking met MassiveMusic, zit tussen elektronische en orkestmuziek in. Daarmee wijkt het verfrissend af van de rock- en elektronische muziek die e-sportmerken doorgaans gebruiken. MassiveMusic heeft voor het merk een anthem van 2 minuten gemaakt, een 3 seconden durend sonisch logo, en een sound stamp van 1 seconde, allemaal zijn ze onderdeel van de sonische merkidentiteit van ESL.

Het anthem is geïnspireerd op het idee dat iedereen een superster kan zijn: je hoeft niet bevoorrecht te zijn om succes te hebben; bij ESL kan iedereen de top bereiken. De sonic branding sluit aan op ‘de reis van de held’, zoals ESL het noemt: de reis die de speler aflegt. Die begint bij The Lobby en gaat vervolgens van The Grind naar The Battle en The Victory. Elk deel van de reis wordt gekenmerkt door verschillende sonische eigenschappen:
The Lobby: Opbouwend, verbindend, opwinding
The Grind: Actie, bezieling, ritmisch
The Battle: Passie, uithoudingsvermogen, inspanning
The Victory: Feestelijk, episch, opzwepend
Alle gamers komen al deze fasen tegen als ze in hun favoriete onlinespel tegen andere spelers strijden.
 
Er zijn verschillende variaties op het ESL-anthem, die allemaal bij een andere stemming, genre en stijl passen. Hierdoor past het lied altijd bij de events en content van het merk, hoe gevarieerd ook, en kan het worden ingezet bij verschillende touchpoints.
 

Merkwaarde

Rodrigo Samuel, CCO van ESL: "We zijn verheugd dat we de sonische merkidentiteit van ESL hebben geïntroduceerd aan onze fans. De afgelopen jaren hebben we iedereen verteld wat ons doel is: een wereld creëren waarin iedereen echt iemand kan zijn door middel van e-sport. Met onze prijswinnende visuele identiteit hebben we getoond hoe we eruitzien; nu laten we horen hoe we klinken.
 
Aangezien we duizenden uren aan content per jaar produceren en daarmee een sociaal engagement van miljoenen hebben, was het logisch om een sonische identiteit aan ons merksysteem toe te voegen. Dit zal de merkwaarde aanzienlijk vergroten en een rode draad vormen door al onze content – weer een bewijs van onze positie als marktleider binnen de e-sport. We zijn erg dankbaar voor de nauwe samenwerking met MassiveMusic, die heeft geresulteerd in dit iconische muziekstuk. Het is een ode aan de reis van elke speler."