
Bolt Assist helpt mensen met beperkte mobiliteit op weg
Passagiers die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten kunnen vanaf nu rekenen op Bolt Assist. Wie voor deze nieuwe service van de taxi-app kiest, krijgt bij het in- en uitstappen hulp van de chauffeur. De mobiliteitsvriendelijke categorie is vooralsnog alleen beschikbaar in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Alkmaar.
De dienst is vooral bedoeld voor oudere passagiers, zwangere vrouwen en reizigers met tijdelijke of permanente mobiliteitsbeperkingen. In tegenstelling tot speciaal aangepaste PRM-voertuigen beschikken Bolt Assist-auto’s niet over rolstoelliften of -ramen. De categorie is juist bedoeld om de kloof te overbruggen voor mensen die geen volledig aangepast voertuig nodig hebben, maar wel profiteren van meer flexibiliteit en zorgvuldige ondersteuning.
Vijf minuten gratis wachttijd
De voertuigen die de passagiers oppikken zijn geschikt voor het meenemen van opvouwbare rolstoelen, rollators en inklapbare scooters. Elke rit omvat vijf minuten gratis wachttijd (in plaats van twee minuten bij normale Bolt-ritten), waardoor passagiers en chauffeurs extra tijd hebben voor veilig en comfortabel instappen.
"In Nederland zijn we trots op het feit dat we beschikken over enkele van de beste fiets- en openbaarvervoersnetwerken ter wereld. Maar voor veel oudere bewoners of mensen met mobiliteitsuitdagingen is dat niet altijd voldoende", zegt Noud Ottens, General Manager van Bolt Nederland. "Bolt Assist is onze manier om ervoor te zorgen dat ook ride-hailing deel uitmaakt van de oplossing, door extra ondersteuning te bieden waar dat nodig is."
TX-Keur-certificering
De ritten worden enkel uitgevoerd door chauffeurs met een TX-Keur-certificering, het Nederlandse kwaliteitskeurmerk voor veilige en betrouwbare taxidiensten. Dit garandeert dat elke chauffeur in deze categorie professioneel is opgeleid en zich inzet om respectvolle, geduldige en veilige assistentie te bieden. Bolt zal luisteren naar feedback van deze chauffeurs om de dienst te finetunen en uit te breiden naar andere steden.
Bolt Assist maakt deel uit is onderdeel van de bredere missie om taxiritten zo inclusief en toegankelijk mogelijk te maken. Eerder dit jaar lanceerde Bolt het Family Profile, waarmee familieleden ritten kunnen boeken voor oudere gezinsleden of personen ten laste die mogelijk extra hulp nodig hebben.