Slachtofferhulp Nederland lanceert bewustzijnscampagne voor jongeren
1 op de 4 jongeren maakt een ingrijpende gebeurtenis mee, zoals geweld, online fraude of een aanranding. Uit onderzoek blijkt dat jongeren het meest last hebben van een dergelijke gebeurtenis, maar dat een groot deel van hen geen melding doet of hulp zoekt. Dit komt voort uit schuld en schaamte, of omdat zij denken dat het niet helpt. Daarnaast willen ze niet als slachtoffer gezien worden.
Om aandacht te krijgen voor dit probleem lanceert Slachtofferhulp Nederland nu de campagne ‘Littekeningen’, waarin influencers hun persoonlijke verhaal vertellen rondom een traumatische gebeurtenis. Tijdens het vertellen van hun ervaring laten zij de door tattoo artiest Callum Bathgate speciaal voor deze campagne ontworpen tattoo zetten. Zo starten ze het gesprek over wat hen is overkomen en hoe zij hulp hebben gekregen bij de verwerking hiervan. Met de campagne wil Slachtofferhulp Nederland laten zien dat hulp vragen kan helpen.
Slachtofferhulp Nederland werkt voor deze campagne samen met verschillende influencers, zoals King Faisel, Arbee en Iris Amber, die alle drie de tatoeage laten zetten. Sonia Eijken, Venus Bijleveld, Noah Mbuyamaba, Gina Daya, Sarita Lorena en Lars Peterzon delen ook hun persoonlijke verhaal op social media om jongeren te inspireren en het taboe rondom hulp vragen te doorbreken.
De campagne werd ontwikkeld door social first bureau Home en haar zusterbureau Combo dat zich focust op influencer marketing.
Merel Cabell, hoofd Innovatie bij Slachtofferhulp: “Samen met Combo, Home en de influencers hebben we een hele mooie, waardevolle campagne weten te maken waarin we bespreekbaar maken dat hulp kan helpen en dit niets is om je voor te schamen. Ik hoop dat we hiermee veel jongeren bereiken en zo de drempel tot het zoeken van hulp voor hen verlagen.”