Rave Recap #1: hoe merken de ruis op social media doorbreken

Rave Recap #1: hoe merken de ruis op social media doorbreken

28-10-2025 (13:52) - Amsterdam Dance Event

Na het vijf dagen talks bezoeken en feestjes meepikken is ADE '25 ten einde gekomen. Met speciale 'Rave Recaps' blikt FONK deze week terug op het elektronische muziekfestival. In deel één: hoe merken de ruis op social media doorbreken. De volgende inzichten uit de talks mag je niet missen. 

Fotocredit: Jasper ten Tusscher

#1 Wees onderdeel van de community

Op vrijdag gaven For You Agency en Ticketswap een inkijkje in hun nieuwste Gen Z-trendrapport. Deze generatie is misschien minder aanwezig bij de ADE Pro-conferentie, maar des te meer vertegenwoordigd op de dansvloer. Hoe bereik je deze doelgroep als eventorganisator en merk nou het best, was de hamvraag van de sessie.

CEO van For You Maddie Raedts, Dr. Alexander Genevsky en Michelle Verhoef van Verknipt schoven aan om deze kwestie te tackelen. Hun boodschap kwam grotendeels op hetzelfde neer: sta in het midden van hun community. Eén op de vier Gen-Zer's voelt zich namelijk verbonden met een online gemeenschap. En bij festivals is dat gevoel nog sterker: maar liefst 62% vindt het belangrijk om onderdeel te zijn van een community wanneer zij een ticket kopen.

"Nu tijdlijnen worden overspoeld door luidruchtige sounds, is het de kunst om de aandacht te pakken zonder al te veel geluid"

Volgens het panel is Gen Z, mede door de algortimes op social media, versnipperd in talloze "super niche communities". Merken kunnen hierop inspelen door samen te werken met oprechte creators binnen deze subculturen. Ook al is het bereik van deze merkambassadeurs kleiner, de engagement ligt veel hoger, vertelt Raedts. Zo werkt Verknipt alleen samen met influencers die al fan zijn van hard-techno, het genre dat op hun feesten klinkt. Hierdoor hoeven zij niet eens meer te vragen of ze content maken van hun shows; dat gebeurt vanzelf al.

#2 Laat AI praten als jouw merk

Ook in de muziekindustrie is AI een hot topic. Een man die daar tweemaal enthousiast over vertelde, was Jan Willem van der Meer, founder van Momants. Zijn AI-bedrijf tilt de klantenservice rondom eventmarketing naar een hoger niveau en lijkt goed te hebben geluisterd naar de talk van For You. Zijn oplossing communiceert namelijk waar de doelgroep al is, spreekt hun taal en is altijd bereikbaar.

Een van zijn klanten is niemand minder dan Amsterdam Dance Event zelf. Voorheen was het lastig voor ADE om consistent te communiceren met de uiteenlopende doelgroepen, van festivalgangers en professionals tot buurtbewoners. Dankzij de AI-agent van Jan Willem gaat dat nu een stuk eenvoudiger. De bot praat moeiteloos met al deze groepen en beantwoordt vragen over bijvoorbeeld timetables van het event of netwerkmogelijkheden. Via de tool krijgt ADE beter inzicht in bezoekersverwachtigen én kunnen er direct tickets worden verkocht.

De Q&A is rechtstreeks geïntegreerd in onder andere Whatsapp, wat volgens Jan-Willem één groot voordeel: omdat deze app zich op de eerste pagina van iemands telefoon bevindt, is klantenservice en ticketverkoop van jouw merk altijd binnen handbereik. Ondertussen verdwijnen eigen apps als snel op de zevende pagina. De tool beperkt zich niet tot de berichtenapp van Meta. Reageert een fan via DM op Instagram, dan kan de AI gepersonaliseerd en in de juiste tone-of-voice antwoorden.

#3 Val op met rust in de ruis

Op een congres over muziek kan een sessie van sonic branding bureau MassiveMusic niet ontbreken. Net zoals bij de talks van For You Agency en Moments viel ook hier regelmatig het woord 'social media' en hoe je daar als merk het verschil maakt. In een tijd waarin de tijdlijnen van TikTok en Instagram worden overspoeld door virale en vaak luidruchtige sounds, is het de kunst om als merk de aandacht te pakken zonder al te veel geluid.

De wirwar aan geluidjes bedstrijden met rust, is dat niet tegenstrijding? Nee, zegt Auke Riemersma van Massive. Vroeger probeerden merken in reclameblokken zich te onderscheiden van de rest door hun geluid maximaal op te schroeven. Maar sinds de invoering van de R128, die voorschrijft dat advertenties en reguliere content even luid moeten klinken, is dat niet langer mogelijk.  

Die beperking heeft juist nieuwe creatieve ruimte opgeleverd. Producers kunnen nu spelen met toonhoogstes, ritme en subtiliteit binnen hun campagnes. De Global Head of Creative Production noemt de 'tudum' van Netflix als effectief voorbeeld. Het onverwachte, minimalistische geluid trekt direct de aandacht, maakt dat mensen beter luisteren en versterkt zowel de merkherkinning als de emotionele band met het merk.

Stay tuned

Later in de week volgt Rave Recap #2 met tips en tricks van wereldberoemde artiesten. Kun je niet wachten op deel twee? Lees dan Rave Report #1, #2 en #3 over ADE 2024.