EK lingerie scoort!
17-06-2008 (11:14) - Kijkcijfers
Op 7 juni is het EK gestart en dagelijks zendt Veronica twee wedstrijden uit rond de klok van 18.45 uur en 21.30 uur. De tenues zijn dit keer nog beter dan tijdens het WK in 2006. Met korte hotpants en (te) kleine bh’s proberen de dames alle penalty’s erin te schieten. Jawel, we hebben het hier over Hot Shots: EK lingerie!
Gedurende de EK-wedstrijden op Nederland 1 en 3 is het voor de andere zenders moeilijk om nog wat kijkers te trekken. Veronica is de uitdaging aangegaan om de kijker in ieder geval in de rust naar de eigen zender te lokken. Net als tijdens het WK 2006 doen ze dit door het Hot Shots: EK lingerie penaltyschieten op deze tijdstippen te plaatsen. Het uit Amerika overgewaaide format bleek een succesvol experiment.
Schaars geklede inwoonsters
Ook al kwamen er veel afkeurende reacties op het ‘platte’ programma, iedereen bleek het programma toch toevallig gezien te hebben. Vandaar dat er een vervolg in 2008 is gekomen. Dit toernooi worden de verschillende landen vertegenwoordigd door schaars geklede inwoonsters van het betreffende Europese land. Deze dames moeten dit doen door penalty’s te nemen op een karig aangekleed trapveldje met een paar gammele tribunes.
Dat dit programma speciaal voor mannen in het leven is geroepen, zal niemand verbazen; gezien de opzet en de zender waarop het wordt uitgezonden. Dat de cameraman niet alleen op de voetbal inzoomt en daarmee bijna een doelpunt mist, zal geen man deren. Ballen zijn ballen, nietwaar? En de afgetrainde sportlijven mogen immers gezien worden.
De mannelijke kijker van 20 tot 49 jaar weet Hot Shots in de rust van elke EK-voetbalwedstrijd weer te vinden. Met een gemiddelde kijkdichtheid van 2,7 procent (94 duizend kijkers) op deze doelgroep en een selectiviteit van 155 treft Veronica naar mijn mening aardig doel.
Kijkdichtheid verdubbeld
Tijdens de rust van de ‘echte’ EK-wedstrijden blijkt dat de kijkdichtheid op Veronica bijna is verdubbeld, op het moment dat de dames in lingerie ten tonele verschijnen. Tijdens de topwedstrijd Nederland-Italie schoot de kijkdichtheid in de doelgroep mannen 20 tot 49 jaar omhoog van 0,8 procent naar 4,5 procent! Ook vrouwen van deze leeftijd keken al dan niet verplicht mee. In deze doelgroep ging de kijkdichtheid van 0,9 procent naar 3,3 procent - waarschijnlijk toch nieuwsgierig of de voetbalsters ook last van putjes in bepaalde lichaamsdelen hebben. Zodra het Nederlands elftal aan de tweede helft begon, waren de meeste kijkers ook gelijk weer weg en zakte de kijkdichtheid terug naar 1,4 procent (mannen) en 0,8 procent (vrouwen).
Niet kunnen tippen
Dat zowel mannen als vrouwen het voetbal op de voet volgen, inclusief het Hot Shots: EK lingerie, blijkt uit het feit dat op dit tijdstip andere commerciële zenders niet aan Veronica kunnen tippen. In deze kwartiertjes mogen zij blij zijn met een kijkdichtheid van anderhalf tot twee procent.
Wellicht is het concept een tikkeltje ordinair te noemen, en ook al gaan de penalty’s er niet altijd in, Veronica scoort met Hot Shots! (met dank aan het sublieme camerawerk!).
Martijn Poser, rtv-planner ZenithOptimedia

(1)(1)(1)(1)(1)(2)(1)(1)(2)(1).jpg)