
Decibel outdoor tijdelijke teststad voor circulaire wateroplossingen: ‘elke druppel telt’
Het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, provincie Noord-Brabant, Brabant Water, waterschappen De Dommel en Brabantse Delta, Green Deal Circular Festivals, Decibel outdoor en Awakenings slaan de handen ineen om samen circulaire wateroplossingen te testen en op te schalen. De aanpak wordt getest bij de komende editie van hardstylefestival Decibel outdoor, van vrijdag 15 tot en met zondag 17 augustus op Beekse Bergen in Hilvarenbeek.
Door klimaatverandering neemt de druk op het watersysteem toe: droge zomers zorgen voor zoetwatertekort, hevige buien leiden tot wateroverlast en de kwaliteit van oppervlaktewater komt steeds meer onder druk te staan. Deze ontwikkelingen zorgen voor grote wateruitdagingen in Nederland en raken ook de festivalwereld.
Water is geen vanzelfsprekendheid meer. Een toekomstbestendige en circulaire omgang met water is daarom noodzakelijk. De samenwerking rondom circulaire waterketens op festivals is gestart in 2024 op de Zwarte Cross, als onderdeel van de Green Deal Circular Festivals. In 2025 breidt de aanpak zich uit naar Noord-Brabant. De wateruitdagingen van de toekomst vragen om samenwerking, lef en vernieuwing. Bovendien worden ook innovatieve oplossingen in de praktijk getest tijdens SAIL en DGTL.
Festivals functioneren als tijdelijke steden, waar in korte tijd duizenden mensen samenleven. Decibel outdoor, ook wel bekend als The Loudest City, is zo’n tijdelijke stad waar experiment en impact hand in hand gaan. Het is dan ook bij uitstek geschikt om innovaties rondom waterbesparing, hergebruik en zuivering voor het eerst in de praktijk te testen.
De gezamenlijke aanpak rust op drie pijlers:
1. Testen – schaalbare innovaties in de praktijk
Festivals dienen als testlocatie voor circulaire oplossingen in de waterketen, zoals hergebruik van water, decentraal zuiveren, en het benutten van alternatieve waterbronnen.
2. Onderzoek – meten en leren
Effectiviteit, kostenefficiëntie, technische haalbaarheid en wet- en regelgeving worden onderzocht. Zo ontstaat inzicht in condities voor brede toepassing.
3. Communicatie – inspireren en activeren
Festivals benutten hun communicatiekracht om bezoekers te inspireren tot bewust watergebruik. Daarnaast wordt een community opgebouwd om kennis te delen tussen festivals, overheden en andere sectoren.
Onder het motto "Every Drop Counts" worden circulaire wateroplossingen getest én gecommuniceerd:
> Hergebruik van douchewater voor toiletspoeling
> Waterbesparende voorzieningen zoals vacuümtoiletten en zuinige kranen
> Gebruik van oppervlaktewater als alternatieve bron
> Gescheiden opvang van urine nutriënten terugwinnen voor productie van meststoffen en verwijderen van ongewenste stoffen zoals medicijnresten
> Betrekken en inspireren van het publiek, waaronder:
Shower Rave – een feestelijke reminder bij het badhuis: 2 minuten douchen is genoeg
Rave Parade – een theatrale, luidruchtige oproep tot bewust watergebruik op de Lakeside camping
> Bezoekersonderzoek naar gedrag, motivatie en effectiviteit van communicatie