8 op de 10 mensen met een nieuwe baan, staat weer open voor nieuwe kansen

06-06-2023 (14:12) - Lifestyle

Werken is anno 2023 een zakelijke transactie geworden. Voorheen was het voornaamste doel om zo snel mogelijk een hoog salaris te verdienen, auto van de zaak te rijden, trainingen te volgen en promotie te maken, maar tegenwoordig telt het voor mensen zwaarder dat ze hun voldoening halen uit hun vrije tijd. Mensen ‘verkopen’ hun tijd aan de werkgever en willen daar goed voor betaald worden, maar zijn minder betrokken dan vroeger.

Het Talent Trends 2023 onderzoek van werving- en selectiespecialist PageGroup telde 70.000 respondenten wereldwijd. Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland 8 op de 10 mensen die in het afgelopen jaar aan een nieuwe baan zijn begonnen alweer open staan voor nieuwe kansen - en dit geldt ongeacht leeftijd, geslacht, huidige functie en bedrijfstak. 76% van de respondenten zou overwegen van baan te veranderen en 39% is actief op zoek naar werk. Dit komt niet voort uit ontevredenheid met hun huidige baan - maar liefst 64% van de ondervraagden is tevreden met zijn functie en 70% is tevreden met zijn huidige salaris.

Betere opties

Desondanks zijn kandidaten bereid om hun baan op te zeggen en betere opties voor zichzelf te zoeken. Joost Fortuin, Senior Managing Director bij PageGroup, verwacht dat dit blijvend is: “De kandidaat heeft de touwtjes in handen, dat was al even zo, maar dat was altijd conjunctureel. We gaan nu zien dat zelfs bij een lage conjunctuur de kandidaten aan het stuur zitten vanwege allerlei maatschappelijke en demografische invloeden. Denk aan vergrijzing, maar ook de enorme verhoging van zelfstandigheid in de beroepsbevolking van mensen die het ondernemerschap combineren met werken.”

Geen garantie

Het onderzoek wijst uit dat een goed salaris kandidaten wel aantrekt, maar medewerkers niet behoudt, terwijl werkgevers massaal de portemonnee trekken en zo denken het probleem op te lossen. De oplossing zit volgens Fortuin in aandacht voor het welzijn van medewerkers. Flexibiliteit en work-life balance zijn daarin het belangrijkst. Fortuin zegt: “Work-life balance heeft de grootste invloed op de medewerkerstevredenheid en dus op het behoud van medewerkers. Slechts 2 op de 10 mensen gaf aan dat carrièresucces voor hen boven work-life balance en mentale gezondheid staat.” Het onderzoek laat tevens zien dat 64% een promotie zou afwijzen als ze denken dat die een negatief effect zal hebben op hun welzijn.

Flexibiliteit een must-have

De manier waarop een bedrijf het begrip werk/privébalans voor zijn werknemers definieert, zal bepalen of het zal overleven in de ‘war for talent’. Flexibiliteit is hierin het sleutelwoord, een rechtstreeks gevolg van de pandemie en de digitale revolutie. De belangrijkste aspecten ervan zijn het aantal werkuren (75%) en de beschikbaarheid van een hybride werksysteem (59%).

Niet langer bron van levensvervulling

Steeds meer mensen zien hun baan als een middel om hun doel te bereiken en niet als een bron van levensvervulling. De emotionele voordelen van passie en verbondenheid die velen uit hun werk haalden, vervangen ze nu door betere alternatieven uit hun privéleven. In deze nieuwe realiteit is beloning een nog sterkere motivatie om van baan te veranderen. Kandidaten verwachten een eerlijk salaris voor hun geïnvesteerde tijd en energie en laten zich niet overtuigen door argumenten over het vervullen van een missie of een geweldige sfeer.
62% van de Nederlanders in het onderzoek gaf aan dat salaris de factor is met de meeste invloed als ze een vacaturetekst lezen. Toch is flexibiliteit even belangrijk en staat het samen met salaris bovenaan de lijst van belangrijke factoren voor werkzoekenden, gevolgd door loopbaanontwikkeling. 

Overstap is zo gemaakt

Fortuin zegt: “Ik zie een ommekeer bij werknemers. Het gaat niet meer om ‘wat kan ik betekenen voor de werkgever?’ maar ‘wat kan de werkgever voor mij betekenen?’. Onbewust willen medewerkers zichzelf op geen enkel vlak tekort te doen. Daardoor benchmarken ze hun arbeidsvoorwaarden en zoeken ze continue betere opties. Als er ergens anders een aantrekkelijker totaalpakket ligt, is de overstap zo gemaakt.”