
100-jarige Remia maakt trip down memory lane in nieuwe reclame
Het 100% Nederlandse familiebedrijf Remia bestaat 100 jaar. En wie jarig is, trakteert. Group for Brands en Hazazah maakten een commercial namens het sauzenmerk, waarin oprichter Arie de Rooij en oude reclame-iconen van Remia als Gerard Joling en Kim Feenstra de revue passeren.
"Deze film is een echte merkfilm. Ik hoop vooral dat de kijker een beetje trots wordt op zo’n mooi Nederlands merk en Remia vervolgens ook op andere plekken tegenkomt", zegt Marcos Garcia, marketingmanager Remia. "Want er zijn dit jaar allerlei activiteiten in het teken van onze verjaardag. Voor het eerst in honderd jaar wordt er bijvoorbeeld een saus op de markt gebracht die bedacht is door klanten; inmiddels zijn er ruim 10.000 suggesties voor smaken binnen."
Trendsettende innovaties
"We hebben alle belangrijke gebeurtenissen sinds 1925 tot leven gewekt. Van de margarine, chauffeurs uit de jaren ’50 en eerste emballage-medewerkers in de fabriek, tot trendsettende innovaties als frites-saus, vloeibaar bakken en braden en de top-down fles. Allemaal bedacht door Remia", zegt Stan van Zon, copywriter en strateeg Group for Brands.
"Het is uitzonderlijk dat we een ‘periode commercial’ mochten maken in Nederland", vult Jeroen van den Idsert, executive producer van Hazazah Film & Photography, aan. "De voorbereiding voelde als die van een speelfilm: zeer grondig. We hebben elk detail, van verpakkingen en props tot locaties, styling, haar en cast, met uiterste precisie historisch en visueel op elkaar afgestemd."
Verschillende tijdsperiodes
"Voor mij zat de uitdaging én lol vooral in het tot leven brengen van de verschillende tijdsperiodes – 1925, 1951, 1967 en verder. Dat gold zowel voor de art direction als voor de keuze van acteurs, waarbij we bewust kozen voor klassieke gezichten die pasten bij de sfeer van toen", zegt regisseur Jeroen Mol. "En gelukkig heeft Amersfoort, waar Remia vandaan komt. nog veel authentieke, pittoreske plekken die perfect aansluiten bij de historische setting."
Credits
Bureau: Group for Brands
Creatie: Stan van Zon, Frans Brand, Lysbeth Bijlstra
Verantwoordelijk aan klantzijde: Marcos Garcia, Daniëlle Saan
Productiemaatschappij: hazazaH
Regie: Jeroen Mol
Executive producer: Jeroen van den Idsert
Producers: Monique Jansen, Raoul Sturme
D.O.P.: Bjorn Charpentier
Production designer: Fleur Ankoné (Jelier & Schaaf)
Styling: Alette Kraan, Mariëlla Kallenberg
Hair & make-up: Renée Wijnhoven
Editor: Martin Heijgelaar
Post production: Ambassadors/Jeroen van Berkel
Muziek: Ambassadors/Maik Cox
Production managers: Annemijn Boon, Jordy Jousma
First AD (assistent director): Philip de Jong