Adform lanceert als eerste omnichannel DSP een visuele DOOH-planner

Adform lanceert als eerste omnichannel DSP een visuele DOOH-planner

26-06-2025 (14:47) - Marketing

Voor het eerst kunnen adverteerders Digital-Out-of-Home (DOOH)-campagnes plannen, targeten en optimaliseren binnen één omnichannel platform. DSP Adform introduceert een visuele DOOH-planner waarmee schermlocaties zichtbaar worden via een interactieve kaart, realtime segmentatie mogelijk is en de prestaties van DOOH direct meegenomen worden in de optimalisatie van bredere omnichannel campagnes.

De planner wordt uitgerold in vijftien landen, waaronder Nederland. De keuze voor ons land is volgens Adform logisch, omdat de Nederlandse markt al jaren voorop loopt in DOOH-innovatie en programmatic campagneplanning. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan meer overzicht en centralisatie, na een periode die zich kenmerkt door versnippering en een overdaad aan losse inkoopoplossingen.

Tot nu toe was de inkoop van DOOH omslachtig, doordat schermlocaties per partner in kaart moesten worden gebracht met verschillende tools. Met de nieuwe planner kunnen adverteerders DOOH nu net zo inzichtelijk en aanstuurbaar maken als andere digitale kanalen, zoals CTV, display, audio, in-gaming en retail media, allemaal binnen dezelfde interface en workflow.

Binnen de interface worden beschikbare schermlocaties weergegeven op een interactieve kaart. Adverteerders kunnen selecteren op locatie, omgeving en doelgroepkenmerken, zoals demografie en nabijheid. Via een samenwerking met datapartner Adsquare is het bovendien mogelijk om campagnes te optimaliseren op basis van realtime factoren als het weer, het tijdstip van de dag of lokale evenementen.

Groeicijfers onderstrepen potentie

In het eerste kwartaal van 2025 namen de DOOH-uitgaven van Adform-klanten wereldwijd met 118% toe ten opzichte van een jaar eerder. Ook in Nederland bleef de groei doorzetten, met een stijging van 14% in 2024, het vierde jaar op rij met dubbele cijfers. Naar verwachting stijgt de wereldwijde DOOH-besteding in 2025 tot boven de € 16 miljard, oplopend naar ruim € 20 miljard in 2029.

Deze cijfers onderstrepen volgens Katja Henneveld, Country Manager Benelux & Frankrijk bij Adform, waarom de introductie precies op het juiste moment is: "Terwijl de mogelijkheden voor omnichannel campagnes zich snel ontwikkelen, is DOOH een belangrijk groeigebied gebleken in de eerste helft van 2025. Door meer partners en kanalen toe te voegen aan onze DSP en het proces verder te automatiseren, hebben onze klanten minder losse tools en contracten nodig.

We streven naar een zo compleet mogelijk digitaal bereik, met maximale gebruiksvriendelijkheid. Specifiek voor DOOH zijn we trots dat we als eerste wereldwijde omnichannel DSP adverteerders een visuele, kaartgebaseerde interface bieden. Door de directe koppeling met andere digitale kanalen verdwijnt de technische complexiteit. Adverteerders krijgen één overzichtelijke workflow over alle kanalen heen, waardoor DOOH niet alleen makkelijker te plannen is, maar ook beter meetbaar wordt."

Gebruiksvriendelijk plannen

De nieuwe planner is gekoppeld aan toonaangevende SSP’s en exploitanten, waaronder Broadsign, Ströer, Hivestack en VIOOH. Dankzij deze directe integraties hebben adverteerders toegang tot een groot deel van de beschikbare DOOH-inventory. Campagnes kunnen worden gepland, opgezet, aangepast en geoptimaliseerd zonder handmatige tussenstappen of aparte systemen. Alles gebeurt binnen één centrale interface, wat zorgt voor een overzichtelijke workflow en een soepelere planning- en inkoopervaring.


Bureaus

Media

Economisch