Albert Heijn heeft meest succesvolle sound logo van Nederland
Albert Heijn, Douwe Egberts en Kruidvat vormen de top-3 van meest herkenbare sound logo’s van Nederland. De gehele ranglijst bevat 30 in Nederland gebruikte merkgeluiden en is een initiatief van sonic branding agency TAMBR en neuromarketing-bureau Unravel Research.
Met het lanceren van de sound logo top-30 wordt een belangrijke stap gezet naar een nationale benchmark voor prestaties op het gebied van muzikale marketing.
“Het gebruik van sound logo’s wint aan populariteit, maar er was nog geen manier om de prestaties van audio-assets te vergelijken met een nationaal gemiddelde. Daar brengt onze benchmark verandering in”, aldus
Niels de Jong, muzikaal strateeg bij TAMBR.
gemiddelde sound logo scort mager
Het gemiddelde sound logo wekt slechts bij 28% van de Nederlanders de associatie op met een merk. De opdracht aan marketeers is dus vooral om te blijven investeren in het bereik van hun merkgeluid. Een strategie die je terugziet bij succesvolle merken als Albert Heijn, Hornbach en Kruidvat.
Merkverwarring
Als luisteraars bekend zijn met een bepaald sound logo, dan wordt dat in 48% van de gevallen toegewezen aan het juiste merk. Dat lijkt heel wat, maar betekent vooral dat bij het horen van de meeste audio logo’s een concurrent wordt genoemd in plaats van het correcte merk.
“Het ontwikkelen van een uniek en herkenbaar sound logo blijkt voor veel merken een behoorlijke uitdaging. De expertise en creativiteit die hierbij komt kijken ligt kennelijk nog niet voor het oprapen" zegt Willemijn van Hussen, commercieel directeur TAMBR.