
Albert Heijn vernieuwt koffielijn ter ere van 130-jarig bestaan
Albert Heijn brandt dit jaar 130 jaar koffie en viert dat met nieuwe Perla-smaken en twee Blue Home Koffiezetapparaten. Tegelijkertijd lanceert de supermarkt exclusieve samenwerkingen met A-merken en een nieuwe editie van Boon Magazine.
De nieuwe smaken zijn onder andere de krachtige Lungo Noir en de Decafé espresso, voor koffieliefhebbers die minder cafeïne willen. Verder gaat Albert Heijn samenwerkingen aan met vertrouwde partners en nieuwe koffiemerken. Daarnaast brengt de supermarkt als eerste de koffie van populaire merken Koffiejongens en Vascobelo naar het schap, zodat klanten thuis kunnen genieten van een barista-ervaring. Het biologische assortiment wordt uitgebreid met onder andere Australian, Café Intención en Fairtrade Origina.
Vanaf 1895
Het koffieverhaal van Albert Heijn gaat terug tot 1895, toen meneer Heijn in het washok van zijn kruidenierswinkel in Oostzaan begon met het branden van zijn eigen koffie. Na de verhuizing naar Zaandam in 1899 zette hij dit voort om de kwaliteit persoonlijk te kunnen blijven garanderen. In de jaren ’30 werd koffie van Albert Heijn landelijk bekend door ‘Boffie’, een van de beroemdste reclamefiguren van die tijd.
Met de slogan ‘Stop, daar is Boffie met Albert Heijn’s koffie!’ groeide het kindfiguurtje uit tot een nationale bekendheid. In de loop van de 20e eeuw, met de groei van de Nederlandse koffiecultuur, ontstond in 1989 het merk Perla, vernoemd naar de Colombiaanse parelboon, een bijzondere boon met slechts één pit.
Constantijn Ninck Blok, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn: "We zijn trots op onze geschiedenis en op de rol die we spelen in de Nederlandse koffiecultuur. Met Perla bieden we ook vandaag de dag altijd een lekker en betaalbaar alternatief in een duurder wordende markt, en we kijken voortdurend hoe we onze klanten hier nog beter in kunnen helpen."
Lege schappen
Begin dit jaar hadden supermarkten, waaronder Albert Heijn, conflicten met leveranciers van koffie en cacao. Door de gestegen grondstofprijzen, stegen ook de prijzen van A-merken. Supermarkten waren het niet eens met de prijsverhogingen, waardoor de schappen van bijvoorbeeld Douwe Egberts lange tijd leeg waren. Destijds benadrukte Albert Heijn dat zij zelf ook een volwaardig eigen alternatief bieden. Daar lijkt de Appie nu extra nadruk op te willen leggen.