Amazon-merken domineren wereldwijd voorkeurskanalen voor advertising.Twitch is lokale winnaar

Amazon-merken domineren wereldwijd voorkeurskanalen voor advertising.Twitch is lokale winnaar

23-09-2025 (09:42) - Marketing

Wereldwijd behoren drie van de top vijf favoriete advertentieplatforms van consumenten tot Amazon-merken, waarbij Twitch in Nederland het #1 online mediakanaal is volgens Media Reactions 2025 van Kantar. De bevindingen zijn afkomstig uit Media Reactions 2025, Kantar’s jaarlijkse wereldwijde studie naar het medialandschap, gebaseerd op interviews met meer dan 21.000 consumenten en circa 1.000 senior marketeers.

Laatste editie van Kantar’s Media Reactions brengt goed nieuws voor contentmakers en nieuwe dieptepunten voor X

Media Reactions rangschikt mediakanalen en -merken op basis van de voorkeuren van consumenten en marketeers. Amazon-merken domineren de wereldwijde consumentenranglijst, met Amazon op de eerste plaats, Twitch op de vierde en Prime Video op de vijfde plaats. De andere twee merken in de top vijf bij consumenten zijn Snapchat (tweede) en TikTok (derde).

Top 5-mediamerken

In de Nederlandse markt, waar de top 5 mediamerken altijd werd gedomineerd door printmerken, is in 2025 een duidelijke verschuiving zichtbaar. Hoewel een tijdschriftmerk, Flair, op #1 staat, is Twitch #2 en vtwonen #3. Nieuw in de 2025-enquête zijn de AH-mediakanalen: de AH-winkel staat direct op #4 en de AH-website op #5, waarmee de Top 5 Nederlandse mediakanalen in 2025 compleet is.

Advertenties op Snapchat worden gezien als leuk en vermakelijk, en consumenten ervaren ze als minder opdringerig dan in 2024. TikTok-advertenties worden geprezen om hun opvallendheid, plezier en entertainmentwaarde. De favoriete advertentiekanalen van marketeers zijn YouTube, Instagram, Google, Netflix en Spotify, dezelfde volgorde als in 2024.

Gonca Bubani, global director media bij Kantar: “Merken moeten vechten om de aandacht van mensen, maar marketeers sluiten niet altijd aan bij de advertentievoorkeuren van consumenten. Amazon’s reclamekanalen zijn een uitzondering, doordat ze met verschillende kanalen uiteenlopende ervaringen bieden. Twitch is daar een goed voorbeeld van: consumenten vertrouwen advertenties daar meer dan waar ook, maar veel marketeers denken nog steeds dat de gepassioneerde gaming- en livestreampublieksgroepen niche en beperkt zijn.”

X ontbreekt

“Eén merk ontbreekt in beide ranglijsten: X. Een jaar nadat Elon Musk merken aanklaagde omdat ze hun investeringen uit het platform terugtrokken, is er weinig verbeterd. Netto 29% van de marketeers is van plan om volgend jaar minder te besteden aan X, en bijna één op de acht wil de investeringen volledig stopzetten. Door het uitblijven van vooruitgang op het gebied van contentmoderatie, staat X voor het derde jaar op rij onderaan bij marketeers als het gaat om vertrouwen.”

Top mediamerken wereldwijd naar voorkeur

In de wereldwijde ranglijst zijn alleen de 12 wereldwijd beschikbare mediakanalen opgenomen. Op lokaal niveau is het aantal mediakanalen veel groter. In Nederland zijn er in totaal 46 lokale en wereldwijde mediakanalen meegenomen in het 2025 Media Reactions-onderzoek.

Als onderdeel van het onderzoek vroeg Kantar marketeers naar hun investeringsplannen voor 2026 per mediakanaal:
> Content creators en influencers profiteren, want netto 61% van de marketeers is van plan om volgend jaar meer te investeren in influencer content. Dit valt samen met een verwachte stijging van investeringen in social commerce, waar netto 53% van de marketeers meer wil uitgeven.
> 54% van de marketeers wil meer investeren in tv-streaming en 19% geeft aan meer te willen besteden aan product placement in tv en online video (OLV). Dit compenseert de netto 26% die van plan is minder te investeren in lineaire tv.

Lager budget voor TV-uitzendingen

Op lokaal niveau is het nettoresultaat in de Benelux 48%, waarmee influencer content op plek 8 komt. De grote winnaar qua verwachte budgetverschuiving in 2026 is tv-streaming (77% van de marketers die een groei verwacht), gevolgd door OLV (bij 72% van de marketers) en Podcasts (72%). Tv-uitzendingen krijgen naar verwachting een lager budgetaandeel t.o.v. vorig jaar.
Bubani vervolgt: “Campagnes met influencers vragen om een andere manier van werken. Influencers zijn geen acteurs die simpelweg doen wat een merk vraagt, dus de waarde-uitwisseling is heel anders. Elke euro die aan een influencer wordt besteed, is een euro waar marketeers niet volledig controle over hebben. De meest succesvolle en authentieke samenwerkingen met influencers zijn afhankelijk van flexibiliteit binnen duidelijke kaders rond merkwaarden, tone of voice en assets.”

Receptiviteit daalt in Nederland

Consumenten zijn wereldwijd ontvankelijker voor advertenties, maar in Nederland daalt de receptiviteit.
Voor het eerst zegt meer dan de helft van de mensen (57%) wereldwijd dat ze in het algemeen ontvankelijk zijn voor advertenties, ten opzichte van 47% vorig jaar. In Nederland ligt het gemiddelde op 23%, structureel lager dan het wereldwijde niveau. Nederlandse consumenten zijn altijd kritischer geweest ten opzichte van reclame.
Bubani legt uit: “Advertentiecampagnes zijn zeven keer effectiever bij ontvankelijke doelgroepen, en mensen zijn in het algemeen ontvankelijker dan ooit. Dat is goed nieuws voor marketeers in een lastige economie, maar het is niet genoeg om hun zorgen over het gefragmenteerde medialandschap weg te nemen. Slechts twee derde van de marketeers heeft vertrouwen dat ze hun campagnes succesvol integreren over verschillende mediakanalen.”

Meer ergernis door AI -gegenereerde advertising

Vertrouwen speelt een steeds grotere rol: het aantal mensen dat zich stoort aan AI-gegenereerde advertenties is licht gestegen naar 44% (was 41% vorig jaar), en 57% maakt zich zorgen over misleidende advertenties met generatieve AI (GenAI). Tegelijkertijd worden de algemene houdingen tegenover GenAI positiever, zowel bij consumenten als marketeers, hoewel meer marketeers de technologie inzetten voor efficiëntie (70%) dan voor creativiteit (53%).

Bubani vervolgt: “AI is het meest waardevol als het ook wordt omarmd als creatieve partner. Het biedt marketeers nieuwe manieren om ideeën te verkennen, te testen wat aanslaat en sneller slimmere beslissingen te nemen. De kansen zijn enorm, maar die komen alleen tot hun recht met een nieuwsgierige in plaats van voorzichtige mindset.”
 


Bureaus

Media

Economisch