
Brand- en performance marketing cruciaal tijdens Cyberweek
Met Black Friday en Cyber Monday in aantocht moeten retailers balans vinden tussen hun brand- en performance marketing. Dit blijkt uit onderzoek van marketingperformancebedrijf Wunder. Door het creëren van een heldere en gerichte positionering van het kortingsbeleid, kunnen webshops hun ideale aanbod presenteren aan de online shopper zonder verlieslatend te zijn.
Door een sterke merkidentiteit te combineren met doelgerichte performance marketing, wordt niet alleen de aandacht van consumenten getrokken, maar worden er ook meer aankopen gerealiseerd. De grootste verkoopkansen voor (online) retailers liggen bij Generatie Z, die een geschatte koopkracht van maar liefst €360 miljard vertegenwoordigt.
Eigen media en loyaliteit
Inzet op eigen media lijkt een geschikte en winstgevende strategie voor het bereiken van de Nederlandse koopjesjagers tijdens de Cyberweek. Zo blijkt uit het onderzoek dat communicatie via owned media, zoals de website en e-mail, de merkperceptie het meest beïnvloedt. Hierbij blijft inzicht in first-party data essentieel. Zo vindt de helft van de ondervraagde respondenten mails met aanbiedingen prettig. Hierdoor kunnen merken slim met deals omgaan en kunnen zij het ideale aanbod presenteren, afgestemd op individuele behoeften.