Buitenreclame beïnvloedt keuzes van consumenten onbewust
Het exacte effect op keuzes van consumenten inzichtelijk maken, dat kan soms uitdagend zijn doordat consumenten buitenreclame ook onbewust consumeren.
Voor ons, Out of Home Masters, Clear Channel en Cool Creative, reden om de proef op de som te nemen en een experiment op te zetten samen met beïnvloedingsexpert Niels Houtepen. De bevindingen bevestigen dat buitenreclame in staat is om menselijke keuzes onbewust te beïnvloeden. Buitenreclame is in staat om wekelijks miljoenen mensen te bereiken en het medium is geschikt als het gaat om vergroten van naamsbekendheid en het activeren van consumenten.
Het experiment
Voor dit experiment legden vier proefpersonen een route af door Utrecht centrum. Wat ze niet wisten, was dat er op hun route strategisch geplaatste ‘hints’ verborgen waren, o.a. in de vorm van meerdere vormen van buitenreclame van een groene Tony Chocolonely reep. Het doel ervan was om te onderzoeken of consumentengedrag te beïnvloeden is door wat ze onderweg zouden tegenkomen. Na hun route door de stad kregen de deelnemers alle vier de opdracht van Niels Houtepen om een willekeurig product te kopen in de supermarkt.
De resultaten
Elke deelnemer kocht zonder enige sturing een reep Tony Chocolonely chocolade. Exact het resultaat waar we op hoopten en ook het resultaat dat Niels Houtepen vooraf al had voorspeld. In de tas waarmee deelnemers naar de supermarkt gingen zat namelijk al een gesloten envelop waarop voorspeld stond wat ze zouden kopen. Drie van de vier deelnemers koos voor een groene reep zouden; twee deelnemers exact de groene reep van de Tony Chocolonely buitenreclame en één deelnemer een lichtgroene. Voor de onderzoekers het bewijs dat buitenreclame, onbewust, iets had geactiveerd in de hersenen van de deelnemers, waardoor zij tot hun keuze voor de Tony Chocolonely reep kwamen. Dit experiment toont aan dat het buitenreclame gedrag kan beïnvloeden, zelfs onbewust.